Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och ungdom samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna.
Vi söker nu en teamledare till enheten myndighet Barn och unga.
Det händer mycket hos oss, inte minst med bakgrund av en ny lagstiftning inom socialtjänsten som blir gällande från 2025 med den omställning det kommer innebära för att kunna möta Avestabornas behov. Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern lättillgänglig och präglas av hög kvalitet.
Under 2024 har vi på enheten infört fältande socialsekreterare vilket innebär att vi regelbundet befinner oss ute på fältet i ett nära samarbete med polisen och våra interna samverkanspartners. Vi vill befinna oss där vi behövs som mest för att tidigt upptäcka och stödja barn och ungdomar som inte mår bra. Vi har under året även startat upp ett brottsförebyggande arbete i form av SSPF (samverkan Skola, Socialtjänst , Polis och Fritid ) som kommer vara en viktig del i vårt arbete med att förhindra och förebygga att ungdomar hamnar i kriminalitet, rekryteras till kriminella gäng och/eller inleder missbruk.
Inför 2025 satsar vi på att kunna arbeta mer förebyggande samtidigt som vi kommer att arbeta för en evidensbaserad handläggning för att kunna stötta och hjälpa våra barn och unga på det sätt som ger bäst effekt. På enheten arbetar vi sedan tidigare med förhållningssättet Signs of safety där delaktighet och transparens är några viktiga ledord.
Vår enhet växer och består idag av 25 medarbetare med olika grupper som är uppdelade utifrån handläggning inom den sociala barn och ungdomsvården samt familjehem och familjerätt. På enheten finns två teamledare och en enhetschef.
Vi arbetar aktivt med att skapa en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö där vi värdesätter medarbetarnas utveckling och kompetens. Vi arbetar med en kunskapsbaserad vardag där du har möjlighet att aktivt ta del av dina kollegors kunskap i form av olika lärgrupper på enheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som teamledare ansvarar du tillsammans med annan teamledare och chef för att leda och fördela arbetet i två team. Tillsammans består teamen av 23 medarbetare som arbetar med barn/unga med områdena barn och ungdomsvård, familjerätt och familjehemsvård. Du ansvarar för teamens effektivitet, produktivitet och kvalitet. Teamledaren agerar som en operativ och närvarande ledare vilket innebär att stötta och coacha teamet i det dagliga arbetet, agera som en expertresurs och har kunskapen om bredden i teamets målgrupp.
Du ansvarar för regelbundna ärendegenomgångar och vägleder i vardagen hos både handläggare inom den sociala barn o ungdomsvården myndighet, familjehemsvård samt familjerätt. Du stöttar medarbetaren i att följa de lagar och riktlinjer som finns och för att hålla fokus på verksamhetens riktning mot de mål som är uppsatta.
Verksamheten är en del i ett större sammanhang och en viktig del av arbetet är att samverka och samarbeta med andra aktörer internt och externt samt att verka för ett öppet klimat och ett serviceinriktat förhållningssätt.
Vi erbjuder dig:
• Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Du får stor möjlighet att, tillsammans med den ledningsgrupp du ingår i, vara med och utveckla verksamheten för att möta medborgarnas behov.
• En arbetsplats där du som medarbetare är viktig och där ditt arbete gör skillnad.
• Ett strukturerat stödsystem och tillgång till kompetenta kollegor och ledning.
• Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag där du kommer att få arbeta verksamhetsnära i en ledande befattning. På vår arbetsplats är dialog och teamkänsla en självklarhet.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller så uppfyller du behörighetskravet med en annan relevant utbildning på minst 180 högskolepoäng genom att du har läst socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi och socialt arbete. För studierna i socialt arbete ska svårighetsgraden även ha höjts stegvis.
Du har erfarenhet av handläggning samt att leda inom myndighetsutövning i den sociala barn- och ungdomsvården. Du har även erfarenhet av att leda team inom både familjerätt och familjehemsvård samt att leda utifrån förhållningssättet Signs of Safety, med bland annat kartläggningar och säkerhetsplaneringar. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Vi ser att du har en god förmåga att använda och lära dig digitala system och att du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och skrift. Utbildning i Signs of Safety, både grund och fördjupning inom säkerhetsplanering, är ett krav.
Personligt är du lugn och inger trygghet och förtroende till både medarbetare och externa aktörer. Du är motiverad och effektiv även i motgångar och du trivs med att skapa och underhålla relationer i yrkesmässiga sammanhang. Din empatiska förmåga gör att du kan sätta dig in i andras perspektiv utan att ta över deras känslor, och du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar.
Körkort (B) och en vilja att köra bil är ett krav.
Uppvisande av registerutdrag från Polismyndighetens misstanke- och belastningsregister är obligatorisk innan anställning.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt flera andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.