Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen söker tillsynshandläggare
Vi söker en handläggare för tillsyn av bevaknings- och delgivningsföretag.
Som statstjänsteman på Länsstyrelsen motiveras vi av att vara en samlande kraft för en hållbar framtid. Hos oss bidrar du till att Länsstyrelsen ska vara en drivande, stödjande och samverkande medspelare i samhällsbyggandet i länet.
Enheten för företags- och säkerhetstillsyn består av 17 medarbetare. Du kommer att arbeta tillsammans med jurister och andra handläggare på en enhet som tar ett gemensamt ansvar för enhetens arbetsuppgifter. Vid enheten finns fler arbetsområden, såsom tillsyn över penningtvätt, tillsyn över pantbanker, tillsyn över säkerhetskänslig verksamhet samt tillsyn över bevaknings- och delgivningsföretag.
Det är till arbetsgruppen bevaknings- och delgivningsföretag som vi nu söker en handläggare.
Det huvudsakliga arbetsinnehållet för nu aktuell tjänst är administrativa uppgifter, genomföra platsinspektioner, handlägga personalärenden och vissa auktorisationsärenden, samt registervårdande tillsyn. Vi vill ständigt förbättra våra arbetssätt och förutsätter att du vill vara med och bidra i vårt arbete med verksamhetsutveckling.
Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller på myndigheten, då vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels kan få tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas. Det är således en förutsättning att du som person har intresse för att arbeta på bredden när tillfälle ges.
Du ska ha
- färsk högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer vara relevant eller vara i slutskedet av din utbildning
- något års arbetslivserfarenhet från verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
- mycket god kommunikationsförmåga
- mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
- förmåga att göra sammanvägningar av olika typer av information för att göra korrekta och rättssäkra avvägningar och prioriteringar
- hög integritet och personlig mognad
- god samarbetsförmåga
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
- B-körkort
Du ska vara
- strukturerad och lösningsorienterad
- ansvarstagande och självgående
- bra på att skapa och bibehålla relationer
- säkerhets- och sekretessmedveten
- bra på att se helheten och göra prioriteringar.
Det är meriterande om du har
- arbetat inom offentlig förvaltning
- aktuell kunskap om lagstiftning inom förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
- erfarenhet av ärendehandläggning
- erfarenhet av arbete med service och kontakt med kunder
Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och möjligheter finns att delvis arbeta på annan plats än kontoret.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Ansökan och anställningsvillkor
Anställningsform: Tills vidare. Vi tillämpar provanställning som huvudregel.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Referensnummer: 112-68081-2024
Sista ansökningsdag: 2025-02-02
Kontaktpersoner
Carina Cutlip, enhetschef, Tel 010-223 17 81
Fackliga företrädare
Mia Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35
Björn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73