Socialsekreterare till Mottagningsenheten
Skicka ansökan 15 dagar kvar
Socionom Socialsekreterare
15 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! Mottagningsenhetens huvudsakliga uppdrag är att vara en gemensam ingång för socialnämndens myndighetsutövning avseende individ- och familjeomsorg. Hit kan man vända sig om man behöver hjälp i en socialt svår situation, känner oro för någon i sin närhet eller vill rådgöra i social frågor. Mottagningsenheten ansvarar för att nya anmälningar och ansökningar tas emot, handläggs och bedöms noggrant. Vid behov av vidare utredning och stöd fattas beslut om utredning, vilken överlämnas till utredningsenheter. Vid behov ansvarar enheten också för akuta skyddsåtgärder tillsammans med interna och externa aktörer. Vi är idag cirka 20 medarbetare som arbetar på enheten fördelat på enhetschef, 1:e socialsekreterare, socialsekreterare samt administratörer. Vi är en arbetsgrupp där alla hjälps åt, utvecklar varandra och där den ena dagen inte är den andra lik. ARBETSUPPGIFTER Är du utbildad socionom som tycker om att skapa relationer, fatta beslut och tillhöra en arbetsgrupp som månar om varandra och våra medborgare? Vill du göra skillnad på riktigt? Kom och gör Gävle bättre tillsammans med oss! Som socialsekreterare vid enheten gör du ett viktigt och meningsfullt socialt arbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ta emot orosanmälningar och ansökningar, förhandsbedöma inkomna orosanmälningar samt agera till skydd vid akuta situationer. En annan viktig arbetsuppgift är att vara konsultativa ambassadörer för socialnämnden genom att ge information, vägledning och rådgivning till samverkanspartners och enskilda. Mottagningsenheten ansvarar även för att handlägga begäran om yttrande enligt Lagen om unga lagöverträdare (LuL), samt begäran om yttrande i körkortsärende från Transportstyrelsen. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Som socialsekreterare på Mottagningsenheten möter du alla åldersgrupper och din huvudsakliga uppgift blir att bedöma om en utredning ska inledas eller inte. Mottagningsenheten är som regel vägen in för dem som kommer i kontakt med socialtjänsten. Vi månar om att denna kontakt ska bli så positiv som möjligt för den sökande, oavsett anledning till en kontakt med oss. Tempot är ofta högt och arbetsuppgifterna varierande. Som nyanställd erbjuds du en introduktion, tillsammans med en mentor, som anpassas utifrån dina tidigare erfarenheter. Introduktionen är en del av socialtjänstens kompetens-och befogenhetstrappa där även Yrkesresan ingår. Yrkesresan är framtagen genom ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans-och stödstrukturer (RSS) KVALIFIKATIONER För tjänsten krävs socionomexamen, B-körkort och körvana. Du har god dokumentationsvana och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL och/eller LVU/LVM. Har du erfarenhet av orosanmälningar och förhandsbedömningar är även det meriterade för tjänsten. Som person har du ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete. Du har förmågan att bemöta människor i svåra livssituationer med ett empatiskt och professionellt förhållningssätt. Du har lätt för att kommunicera och motivera de bedömningar som görs i enskilda ärenden. Du planerar, strukturerar och driver ditt arbete självständigt och ber om hjälp vid behov. Du behöver ha lätt för att skifta fokus med kort varsel och ställa om din planering, då sådana situationer kan uppstå. Du måste arbeta rättssäkert och förhålla dig till de lagar och riktlinjer som styr vårt uppdrag. I arbetslaget stöttar du dina kollegor och delar med dig av dina erfarenheter och din kunskap samt bidrar med ett gott arbetsklimat. I enlighet med Gävle kommuns värdegrund har du ett gott bemötande, en god förmåga att samarbeta och värnar om hög kvalitet i ditt arbete. Välkommen att bli en av oss! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-01-03
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare