Arbetsbeskrivning

Mullsjö kommun är liten till ytan men rymmer stor livskvalitet. Här finns ett aktivt friluftsliv med fiskerika sjöar, natursköna vyer och miltals av vandrings- och cykelleder. Unika bruksmiljöer, kyrkor, konst och teater skapar tillsammans med ett aktivt närings- och föreningsliv en levande och växande kommun. I Mullsjö kommun arbetar vi nära varandra för att lyckas utifrån tre målområden Trygghet, Tillsammans och Tillväxt. ARBETSUPPGIFTER Som skolläkare är du en del av skolornas elevhälsoteam och arbetar med att främja barn och ungdomars hälsa och välmående i skolmiljön. I elevhälsan samarbetar du med skolsköterska, kurator, specialpedagog och speciallärare. Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar både medicinska och förebyggande insatser. Huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Hälsoundersökningar och medicinska bedömningar, ofta i samarbete med skolsköterskan. • Ge råd och stöd till elever, vårdnadshavare eller skolpersonal kring medicinska frågor. • Hälsovård och förebyggande arbete, arbeta för en hälsosam miljö. • Stöd till elever med särskilda behov, såsom att utreda och följa upp elever med särskilda medicinska behov, funktionsnedsättning eller kroniska sjukdomar. • Kontakt med externa aktörer, såsom barn- och ungdomspsykiatrin, barn- och ungdomshälsan, primärvården eller socialtjänsten. KVALIFIKATIONER Som skolläkare är du legitimerad läkare och har gärna specialistkompetens inom barn- och ungdomsmedicin eller barn- och ungdomspsykiatrin. Erfarenhet av tidigare skolläkaruppdrag är meriterande. Du har kännedom om skolans verksamhet, och specifikt skollagens krav på elevhälsa, och förstår sambandet mellan hälsa, inlärning och skolmiljö. Du är genuint intresserad av barn och ungdomars välmående och har en god kommunikativ förmåga som tar sig uttryck i att du kan förklara medicinska frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Du kan kommunicera tydligt på svenska. Du värdesätter samarbetet mellan de olika kompetenserna inom elevhälsan eller tillsammans med skolans personal. Problemlösning är en utgångspunkt i ditt arbete där du identifierar och åtgärdar. Du har förmågan att hantera komplexa situationer, exempelvis i samverkan med vårdnadshavare och socialtjänst.  Du är administrativt skicklig och är van att arbeta i olika system. Du har förmågan att dokumentera och hantera sekretessbelagd information enligt gällande lagar och regler. Uppdraget gäller 10-20%. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Alla kandidater som kallas till intervju ska vid intervjutillfället styrka sin identitet genom att uppvisa identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten). Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. I samband med intervju behöver du även styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med identitetshandling. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-01-02
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare