Näringslivsutvecklare – International House Gothenburg
Skicka ansökan 12 dagar kvar
Näringslivsutvecklare
12 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen. ARBETSUPPGIFTER Bakgrund Kompetenstillgången är en avgörande fråga för näringslivet i Göteborgsregionen. Inom många yrkeskategorier, särskilt ingenjörsyrken och sjukvårdsyrken, så råder det stor kompetensbrist idag. Möjligheten att rekrytera från andra länder är en viktig del av lösningen på denna kompetensbrist. Detta är också en utmaning och möjlighet som delas av många regioner runt om i världen och därför ökar konkurrensen om kvalificerad arbetskraft och spetskompetens. BRG startade International House Gothenburg (IHG) April 2021. Syftet är att genom en samordnad operativ verksamhet såväl fysisk som digital, underlätta för internationell kompetens att etablera sig i regionen. IHG är en del av BRGs etableringsavdelning och arbetar tätt med etableringsrådgivare. IHG anses vara ett viktigt verktyg i etableringsprocessen. IHG ansvarar för generell rådgivning för hitflyttade arbetstagare samt deras medföljande familjer, genom både drop-in verksamhet, seminarier, kurser och utbildningsverksamhet. Stort fokus ligger på att hjälpa medföljande att få jobb, men det kan även handla om SFI, boende, skola/förskola och sociala nätverk. Arbetsuppgifter • Bidra till utveckling och genomförande av IHGs årliga program • Delta i att planera och genomföra olika karriärutvecklande aktiviteter, såsom jobbmässor för medföljande och master-studenter. • Vidareutveckla, genomföra och följa upp aktiviteter som seminarier, utbildningar och events riktat mot internationell kompetens • Ge behovsanpassad rådgivning till besökare, både fysiskt och digitalt. Arbetet innebär att använda interkulturell kompetens för att tillhandahålla verktyg och information som underlättar integration i det svenska samhället, med särskilt fokus på karriärutveckling. • Stötta i processen med att utveckla verktyg och aktiviteter som underlättar för arbetsgivare att rekrytera och integrera internationell kompetens • Bygga vidare på och genomföra samarbeten med aktörer och organisationer i regionen för att tillsammans bidra till en bättre integration för målgruppen. • Samverka med kommunikationsansvarig för innehåll och process av verksamhetens kommunikationsarbete • Följa upp verksamheten genom att samla in statistik och genomföra utvärderingar för att säkerställa kvalitet och utveckling • Bemanna IHG under öppettider och aktiviteter/event som kan vara utanför kontorstid • Övriga uppgifter av administrativ karaktär KVALIFIKATIONER Kvalifikationer - Krav • Erfarenhet av att planera och genomföra evenemang, utbildningar och rådgivningsinsatser, med förmåga att koordinera med flera aktörer samtidigt, inklusive arbete med digitala plattformar och verktyg • God interkulturell förståelse och kunskap om målgruppen internationell kompetens • Erfarenhet av att vägleda internationell kompetens • God interkulturell förståelse och kunskap om målgruppen internationell kompetens samt erfarenhet av arbete inom områden som rör integration, arbetsmarknad eller kompetensförsörjning, gärna med fokus på internationella talanger • Högskoleutbildning inom relevant område • Vana att presentera/föreläsa inför publik på svenska och engelska • Kan kommunicera tydligt i både tal och skrift på svenska och engelska, fler språk är meriterande • Erfarenhet av att arbeta utomlands är meriterande • Utöver ovanstående väger vi in personlighet och engagemang för att komplettera befintligt team

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-01-02
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre