Arbetsbeskrivning
Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder.
ARBETSUPPGIFTER
Välkommen att söka en spännande och utvecklande tjänst som biståndshandläggare hos oss på myndighetsenheten!
I denna roll kommer du att arbeta utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och ha ett varierande och stimulerande arbete där du utreder, fattar beslut och följer upp insatser för kommuninvånare som har behov av stöd. Du kommer att vara en del av vårt team som består av 6 biståndshandläggare, 3 handläggare inom LSS/socialpsykiatri, arbetsterapeut och enhetschef. Tillsammans arbetar vi för att säkerställa rättssäkra och jämlika villkor för våra medborgare.
Din målgrupp består av kommuninvånare som behöver stöd, exempelvis hjälp i hemmet, korttidsvistelse, avlösning, särskilt boende eller boendestöd. Arbetet innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL, samtidigt som du ansvarar för att ge tydlig information under hela utredningsprocessen. Uppföljningar av både pågående och nya ärenden är en viktig del av arbetet, och du kommer att arbeta för att främja självständighet där det är möjligt.
Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv där individens behov står i centrum (IBIC). Du kommer att ha möjlighet att samla in underlag från läkare, arbetsterapeuter eller andra relevanta professioner för att säkerställa en grundlig bedömning.
Som biståndshandläggare kommer du möta många olika människor, vilket ställer krav på social förmåga och ett genuint intresse för att skapa bra möten. Du är lyhörd, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga. I mötet med den sökande och deras närstående är ett varmt och professionellt bemötande avgörande för att lyckas i rollen.
Vi erbjuder dig en välplanerad introduktion med biståndshandläggare och en mentor som stöttar dig i arbetet. Hos oss får du flexibla arbetstider och stor frihet att självständigt lägga upp ditt arbete. Du kommer också ha närhet till din enhetschef och ett engagerat team av kollegor som stöttar dig i ditt uppdrag. Regelbundna teammöten och ärendedragningar ger dig möjlighet att utvecklas i ditt arbete.
Intervjuer sker löpande, så skicka gärna in din ansökan redan idag. Vi ser fram emot att höra från dig och välkomnar din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning/erfarenhet inom myndighetsutövning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har goda kunskaper om rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL som biståndshandläggare. Har du erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum) samt att arbeta i "Mina Planer" i samverkan med regionen och utskrivningsklara medborgare så är det meriterande. Du som övriga handläggare på myndigheten har ett ansvar för att även kunna hantera detta. Har du även kunskap om LSS eller socialpsykiatri så är detta meriterande.
Arbetet kräver att du har en hög samarbetsförmåga samtidigt som du ska kunna ta ansvar för dina arbetsuppgifter självständigt.
Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
Arbetet kräver att du har en god förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendefullt sätt, såväl i tal som i skrift.
Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.
Inför en anställning på vård-och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Vi begär belastningsregister för alla nyanställda inom vård och omsorgsförvaltningen.
Följande utdrag ska du begära från polisens hemsida;
• Blankett för att kontrollera egna uppgifter (ska lämnas till oss i oöppnat kuvert)
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
Välkommen med din ansökan!