Stödassistent till LSS-enhet på Åkersbergsvägen
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Stödassistent
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag. Åkersbergsvägen 3 är ett omvårdnadsboende med fräscha lokaler och med en fantastisk trädgård i området Gånsta i Enköpings stad. Boendet består av sex enheter, varav fem SoL enheter och en LSS enhet. Två av SoL enheterna är inriktade för omvårdnad av personer med demenssjukdom. Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: enkoping.se/jobb ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent arbetar du för att personer med olika funktionsnedsättningar ska få rätt stöd till ett självständigt liv. Du ska respektera kundens vilja och behov som styr dina dagliga arbetsuppgifter. Det kan exempelvis innebära att vara ett stöd för kommunikation och att stötta kunden vid fritidsaktiviteter. Du ska kunna hjälpa kunden med personlig omvårdnad på ett sätt som präglas av integritet för kunden. I dina arbetsuppgifter ingår även att dokumentera, planera och genomföra utvecklingsarbete utifrån den genomförandeplan som är upprättad tillsammans med kund utifrån dennes behov av stöd i det dagliga. KVALIFIKATIONER För att kunna vara aktuell för tjänst och utföra ditt uppdrag söker vi dig som: • kan uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du behöver kunna tala och skriva svenska för att kunna kommunicera med våra boende och du behöver kunna kunna dokumentera för att kunna genomföra de arbetuppgifter som krävs. • har relevant utbildning inom omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller utbildning inom socialt arbete.  • kan ta emot läkemedelsdelegering från ansvarig sjuksköterska. • har erfarenhet av arbete inom LSS-verksamhet som ses som starkt meriterande. Vidare söker vi dig som har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar och kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt utifrån det situationen kräver. Du har empatisk förmåga och kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser samarbetssvårigheter eller konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är lugn, stabil och kontrollerad i pressade eller utmanande situationer. Du behåller ett sansat perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du är serviceinriktad med intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är respektfull, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och anstränger dig för att leverera lösningar. Arbetstiderna är såväl dagtid som kvällstid samt inkluderar tjänstgöring varannan helg. Heltid eller deltidstjänstgöring är aktuell. ÖVRIGT Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Rekryterande resultatenhetschef, Annica Kääriä, befinner sig på ledighet och är åter i tjänst den 9/1-2025. För frågor, vänligen kontakta enhetschef Sara Karim. Samtliga ansökningar kommer att gås igenom innan vi kallar till intervjuer vilket inte kommer att ske innan sista ansökningsdag har passerat. Provanställning kan komma att tillämpas. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-27
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare