Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
– nyinrättad tjänst med fokus på ledarskap och processer
Tjänsten Verksamhetschef är en nyinrättad tjänst genom en sammanslagning av två enheter inom barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Idag har “Mottagnings- och utredningsenheten” samt “Placerings- och familjerättsenheten” varsin enhetschef, som nu blir en Verksamhetschef.
Syftet med nya tjänsten Verksamhetschef (VC) är att möjliggöra mer strategiskt utvecklingsarbete, och därigenom skapa tydlighet inom verksamheten och dess arbetsledning och ledarskap. När ny Verksamhetschef är på plats genomförs rekrytering av fyra underställda enhetschefer.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag:
Sandvikens kommun och Individ och familjeomsorgsförvaltningen söker nu en engagerad och kunnig Verksamhetschef Barn & Ungdom som kommer att ansvara för att leda, coacha och följa upp verksamheten inom området. I denna roll spelar du tillsammans med övriga Verksamhetschefer en central samverkande roll att erbjuda medborgarna relevant vård och omsorg.
Som Verksamhetschef Barn & Ungdom kommer du att arbeta underställd förvaltningschefen och ha ansvar för att strategiskt planera och utveckla verksamheten. Din roll innebär att du kommer att ha personalansvar, leda och motivera medarbetarna samt säkerställa att verksamheten drivs effektivt och i enlighet med gällande riktlinjer och lagar.
Verksamheten innefattar ca 50 medarbetare inkl. enhetschefer och du rapporterar till Förvaltningschefen och sitter förvaltningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet av ledarskap och personalansvar, gärna inom socialt arbete eller liknande verksamheter. I grunden har du relevant utbildning såsom socionomexamen eller likvärdig utbildning. Du har gedigen erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning för barn och unga, och god kunskap om lagar och regler inom området barn och ungdom.
Du har förmågan att skapa en positiv arbetsmiljö och driva förändringsarbete. God kommunikationsförmåga och tycker om att skapa goda relationer.
Strukturerat och organiserat arbetssätt med förmåga att prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt och lätt för att se helheter.
ÖVRIGT
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer!
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb