Verksamhetschef vård och omsorg
Skicka ansökan 24 dagar kvar
Verksamhetschef
24 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Mullsjö kommun är liten till ytan men rymmer stor livskvalitet. Här finns ett aktivt friluftsliv med fiskerika sjöar, natursköna vyer och miltals av vandrings- och cykelleder. Unika bruksmiljöer, kyrkor, konst och teater skapar tillsammans med ett aktivt närings- och föreningsliv en levande och växande kommun. I Mullsjö kommun arbetar vi nära varandra för att lyckas utifrån tre målområden Trygghet, Tillsammans och Tillväxt. Socialförvaltningen är på väg in i en spännande förändringsresa. Med omställningen till nära vård och införandet av ny socialtjänstlag står förvaltningen inför en stor möjlighet att omforma och utveckla verksamheten. För att möta de framtida behoven bygger förvaltningen ett nytt ledningsteam, och söker därför tre nyckelpersoner som vill vara med och skapa och driva utvecklingen framåt för framtidens socialförvaltning. Är du redo att ta nästa steg i din karriär och vara med på denna spännande resa? ARBETSUPPGIFTER Då vår nuvarande verksamhetschef valt att gå vidare till andra uppdrag inom kommunen söker vi nu en ny verksamhetschef inom vård och omsorg. Vi söker dig som vill leda omställningen till nära vård inom äldreomsorg, funktionshinderomsorg samt hälso- och sjukvård. I rollen har du ett övergripande ansvar för att planera, följa upp och kvalitetssäkra verksamheten. Du kommer att samordna och samverka både internt och externt för att säkerställa en effektiv och sammanhållen vård. Idag innefattar tjänsten även vissa operativa frågor men målsättningen är att tjänsten som verksamhetschef inom vård och omsorg ska gå från ett till viss del operativt fokus till ett mer strategiskt arbetssätt. Det innebär att du kommer att spela en central roll i att leda och stötta denna omställning, där förändringsledarskap är en nyckel för att skapa en hållbar och långsiktig utveckling. Du ingår i socialchefens ledningsgrupp, och leder även ledningsgruppen för vård och omsorg. Du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för verksamhetens enhetschefer och administratörer. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen är det bra om du har erfarenhet av leda första linjens chefer samt bred erfarenhet från kommunal sjukvård och hälso- och sjukvårdssektorn. Du har erfarenhet av strategiskt ledarskap, utvecklingsfrågor och förändringsledning, särskilt i omställningsprocesser. Erfarenhet av omställning till nära vård är meriterande. Du håller dig uppdaterad om omvärlden och sätter in den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang, du visar intresse för och driver frågor mellan verksamhetsområden för att skapa mervärde för kommunens medborgare. Vi söker dig som har kandidatexamen inom relevant område, där sjuksköterskeexamen är meriterande. Du ser möjlighet till förändringar och driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå. Du har förmåga att bryta ner problem i sina beståndsdelar och skiljer mellan huvudsak och bisak. Du identifierar och analyserar problemets kärna och vågar dra slutsatser med utgångspunkt från tillgänglig information. Viktiga egenskaper som vi ser att du behöver ha är att ha förmåga att få gehör för tankar, idéer och att kunna leda utifrån organisationens värdegrund och fastställda mål. Vi ser att du är transparant, tydlig och trygg i din ledarroll, har hög personlig mognad och engagerar ditt team för att nå gemensamma mål. Du skapar en kultur som bygger på tillit och respekt som leder till en god arbetsmiljö. Du är också en driven och tydlig kommunikatör som har förmågan att lyssna in och värna om dialogen med medarbetare, kollegor, fackliga organisationer och andra aktörer. Vidare ser vi att du har god förmåga att delegera och låta enhetschefer och medarbetare växa, utvecklas och ta ansvar utifrån sitt uppdrag. Du är modig, mål- och resultatorienterad och har förmåga att skapa hållbara förändringar som gör skillnad. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kan komma att ske under annonseringstiden. Intervjuer är planerade till 16/1, 17/1, 23/1 och 24/1 ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Alla kandidater som kallas till intervju ska vid intervjutillfället styrka sin identitet genom att uppvisa identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten). Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. I samband med intervju behöver du även styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med identitetshandling. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare