Arbetsbeskrivning
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
ARBETSUPPGIFTER
Stadsfastighetsförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning drygt 4 miljarder kronor och investerar 2-3 miljarder kronor årligen. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi och arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Avdelningen fördelas på två enheter efter kompetensområde: Drift- och verksamhetsekonomi samt Investerings- och hyresekonomi. Tjänsten som ekonomiassistent tillhör enheten drift- och verksamhetsekonomi.
Är du självgående, kommunikativ och har ett genuint intresse för ekonomi? Vill du vara med på resan, tillsammans med teamet och avdelningen, mot att utveckla vår verksamhet till att matcha våra högt ställda ambitioner? Vi arbetar målinriktat med att förfina och utveckla rutiner och processer för att passa de nya förutsättningarna. Vi behöver nu därför förstärka vårt fantastiska driftteam med en ekonomiassistent för att klara dessa utmaningar.
Som ekonomiassistent hos drift-och verksamhetsekonomi arbetar du huvudsakligen med:
- Kund- och leverantörsreskontra
- Intern- och extern fakturering
- Förvaltningens fakturasystem Proceedo
- Kontoavstämningar
- Interna kontroller
- Vara behjälplig i bokslutsarbetet (månads-, delårs- och årsbokslut)
- Stöd i ekonomifrågor för såväl den interna verksamheten som för externa motparter
Vårt uppdrag är också att stödja chefer och verksamhetsansvariga i ekonomifrågor och se till att säkerställa en hög kvalitet på redovisningen. Vi ser att du är en person som bidrar till enhetens uppdrag genom att aktivt arbeta för att kvalitetssäkra förvaltningens redovisning och interna kontroller.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst behöver du ha relevant utbildning med ekonomisk inriktning eller motsvarande. Vi söker dig med gedigen tidigare erfarenhet av arbete med kund- och leverantörsreskontra, gärna i kommunal förvaltning. Det är ett krav att du har vana av MS Office och ekonomisystem, medan det är meriterande om du har erfarenhet av systemen Proceedo, Agresso, Xpand och Visma.
Då du kommer att ha både interna och externa kontakter ser vi att du har ett serviceinriktat förhållningssätt och god förmåga att uttrycka dig tydligt i både tal och skrift. Du är lyhörd för verksamhetens behov, har förmåga att se vad som ska prioriteras och är självgående inom ramen för ditt ansvarsområde. En lösningsfokuserad inställning är vad som driver ditt arbete framåt. Som ekonomiassistent är det även kritiskt att du är administrativt lagd, med en förmåga att hålla ordning och reda på detaljer.
Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke om varandra. Du kommer att arbeta nära en annan kollega, där ni ställer upp för varandra och för teamet när så krävs. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter att bidra till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du utvecklas och mår bra på jobbet!
Vårt erbjudande:
Vi har möjlighet att göra stor skillnad genom att jobba och lära tillsammans. Stadsfastighetsförvaltningen är en stark förespråkare av att våra medarbetare utvecklas, både genom erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och intern rörlighet till andra roller och områden i organisationen. Utöver fokus på kompetensutveckling erbjuder vi även:
- Flextid och möjlighet att jobba på distans (undantag finns beroende på rollens förutsättningar). Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv.
- Goda semestervillkor och möjlighet till semesterväxling
- En arbetsgivare med starka etiska standarder och fokus på inkludering och mångfald
-Trygg anställning
- Meningsfulla arbetsuppgifter
- Friskvårdsbidrag
- Cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
- Kollektivavtal med tillhörande tjänstepension och försäkringar
ÖVRIGT
Som sökande till denna tjänst kommer du i ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. Vi kommer att utgå från dessa i vårt urval och kommer därmed inte begära in något personligt brev i denna process.
Vi ber om att du lämnar in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan bifoga dem som filer direkt i din ansökan.
Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.