Arbetsbeskrivning
Är du en serviceinriktad inköpare med kunskap inom lagen om offentlig upphandling (LOU)? Då kan du vara vår nästa kollega på operativt inköp! Hos oss får du möjlighet att bredda din kompetens inom inköp och direktupphandlingar samtidigt som du på sikt bidrar till att vidareutveckla våra arbetssätt och rutiner. Du blir en del av ett engagerat och utvecklingsinriktat team som trivs tillsammans och värdesätter både samarbete och arbetsglädje.
I teamet för operativt inköp är vi 6 medarbetare som jobbar tillsammans med inköp och direktupphandlingar enligt stadens rutiner och riktlinjer. Vi tillhör Serviceenheten på Stadsledningskontoret och vi har vår arbetsplats i stadshuset. Vi tror på tillit och frihet under ansvar. Det innebär att du själv planerar din arbetsdag, har flextid och möjligheten att viss del av tiden arbeta på distans, när verksamheten tillåter.
ARBETSUPPGIFTER
Som inköpare hos oss ansvarar du för att genomföra inköp och direktupphandlingar som stöd till kommunens olika förvaltningar. Du arbetar projektorienterat och driver självständigt egna direktupphandlingar i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och stadens riktlinjer. Samarbetet sker nära både verksamheterna och ditt team. Du deltar i hela inköpsprocessen och arbetar med olika kategoriområden. Arbetet varierar i komplexitet, vilket kräver ett strukturerat och lösningsorienterat förhållningssätt.
En viktig del av rollen är att agera konsultativt stöd för kommunens verksamheter i frågor som rör upphandling och inköp. Med din kompetens bidrar du till att Västerås stad säkerställer affärsmässiga och lagenliga inköp enligt LOU. På sikt finns möjlighet att utvecklas vidare i rollen genom att medverka i utbildningsinsatser inom området, där du bidrar till att stärka kunskapen hos medarbetarna i förvaltningarna. Hos oss har du stora möjligheter att bredda din kompetens samtidigt som du tillsammans med dina kollegor får möjlighet att vidareutveckla våra arbetssätt.
Dina arbetsuppgifter inkluderar också ekonomi, administration och hantering av relevanta handlingar kopplade till inköpsprocessen.
KVALIFIKATIONER
Du trivs i en roll med många kontaktytor och att arbeta serviceinriktat motiverar dig. Du har lätt för att anpassa dig till de olika situationer som vi möter i vårt arbete och du är en person som är duktig på att själv strukturera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter.
Du har en akademisk eller annan eftergymnasial utbildning inom relevant område, såsom inköp, ekonomi eller upphandling. Alternativt så har du relevant arbetslivserfarenhet. Det är bra om du har god kunskap inom lagen om offentlig upphandling (LOU) och vi ser gärna att du har jobbat med liknade arbetsuppgifter tidigare. I rollen kommer du att hantera många kontaktytor och arbeta med dokumentation, så det är viktigt att du kan uttrycka dig på både svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt. Du behöver också ha god förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera information från olika typer av material och dokument. Eftersom service, kundkontakt och administration utgör centrala delar av tjänsten, ser vi gärna att du har erfarenhet av dessa områden.
Om du har några funderingar om tjänsten får du gärna höra av dig till oss. Vi finns tillgängliga för frågor från 7 januari och framåt. Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.