Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa långsiktigt hållbara affärer med våra leverantörer genom att fokusera på vad som skapar ett värde för vår kund och där vi tillsammans arbetar för att optimera produktkostnader, eliminera resursslöseri och få fram rätt priser? Vi på Toyota Material Handling Manufacturing Sweden söker nu dig med erfarenhet inom kostnadsanlyser och ständiga förbättringar till vår inköpsavdelning.
Hos oss får du möjligheten att arbeta i en dynamisk miljö där vi värnar om en bra arbetsmiljö och arbetsklimat i linje med Toyota's grundläggande värderingar där laget går framför jaget.
Ditt team och din roll
Inköpsfunktionen på Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB har drygt 70 medarbetare. Du blir en del av Sourcing-teamet på inköpsavdelningen där du i rollen som Cost Engineer hjälper till med att få fram rätt pris genom att identifiera besparingspotentialer, bygga upp kunskaper om våra leverantörers styrkor och svagheter, samt att analysera kostnadsnedbrytningar där vi vill säkerställa att vår kund får ett bra värde/upplevelse för sina pengar.
Avdelningens Teamwork präglas av kamratskap, samverkan samt sammanhållning och där vi strävar efter ett samarbete över avdelningsgränserna med gemensamma ansträngningar mot uppsatta mål.
I rollen kommer du se fram emot att:
* Sätta kostnadsmål på artikelnivå, genom att analysera referensartiklar samt bygga upp en förväntad kostnadsbild.
* Utföra detaljerade kostnadsanalyser för att identifiera besparingsmöjligheter och kostnadsdrivare.
* Stötta Cost Clinic Workshops och/eller Value Analysis/Value Engineering aktiviteter för att optimera våra produkters prestanda, tillsammans med leverantörer och berörda avdelningar.
* Stötta Sourcing ansvarig eller Category Manager i arbetet med att identifiera besparingspotentialer på nya/befintliga köpta material (produkt och process) tillsammans med leverantörer, inköp och produktansvariga.
* Stötta Sourcing ansvarig med att införa godkända besparingsaktiviteter tillsammans med leverantörer.
* Stötta On-boarding processen av nya leverantörer med att utvärdera leverantörens förmåga i att göra kostnadsanalyser.
Till tjänsten som Cost Engineer söker vi dig som har/är:
* Lämplig akademisk utbildning såsom Civilingenjör inom teknik eller motsvarande, alternativt en gedigen praktisk erfarenhet av kostnadsanalyser, kostnadsbesparingar och/eller förbättringsarbete.
* Flerårig arbetslivserfarenhet inom kostnadsanalys med att minimera resursslöseri samt att arbeta med kostnadsnedbrytningar och identifiering av kostnadsbesparingar.
* Flerårig arbetslivserfarenhet inom ritningsgranskning och analys av leverantörers produktkritik.
* B-körkort.
* Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Som person ser vi att du har en god förmåga att samarbeta och trivs med att arbeta i tvärfunktionella team. Din starka analytiska förmåga i kombination med noggrannhet och fokus på detalj gör dig framgångsrik i rollen. Att arbeta strukturerat och självständigt mot högt uppsatta mål kommer naturligt för dig.
Vilka är inköpsfunktionen på Toyota Material Handling?
Toyota Material Handling är världsledande inom materialhanteringsbranschen och det görs stora satsningar för att möta framtidens behov av materialhantering. På vår inköpsfunktion i Mjölby arbetar drygt 70 medarbetare utifrån visionen "Be the ONE for supply chain".
Genom en stark investeringsvilja med fokus på förbättringar, ny teknik och hållbarhet vill vi på Toyota Material handling ligga i framkant. Inköp är en viktig funktion för företagets utveckling framåt och här blir du en central pusselbit i helheten vilket innebär intressanta uppdrag och globala kontaktytor.
Medarbetare på inköp beskriver kulturen som öppen, inkluderande och prestigelös med en god gemenskap och frihet under ansvar. Det finns en stark framåtanda och ambition att nå uppsatta mål samtidigt som vi har roligt på jobbet. Ledare inom inköp strävar efter att ge medarbetare variation, bredd i kompetensområden och möjligheten att växa i sin personliga utveckling.