Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: enkoping.se/jobb
Hos oss på Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer.
Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan.
För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande.
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill stärka upp vårt fina familjehemsteam, då två av våra kollegor går på föräldraledighet.
Inom avdelningen Samhällsvård är vi ett familjehemsteam och ett team med barnuppföljare, ett skolteam, två teamledare och en avdelningschef. Vi har under året anställt 2 familjebehandlare med särskild inriktning placerade barn. Vi arbetar nära skolteamet som har sin fysiska arbetsplats på avdelningen vilket ökar möjligheterna att aktivt arbeta med placerade barns skolgång. Inom förvaltningen har vi ett nära och gott samarbete mellan myndighet och vår väl utbyggda öppenvård. Vi har ett gott samarbete med externa aktörer.
På avdelningen Samhällsvård tycker vi det är viktigt att man trivs, mår bra och har kul på jobbet. Vi erbjuder en arbetsplats med stimulerande arbete och god teamkänsla med goda möjligheter till kompetens- och verksamhetsutveckling. Vår målsättning är att skapa bästa möjliga förutsättningar att kunna utföra våra uppdrag på bästa sätt för de placerade barnen.
Som familjehemssekreterare har du ansvar för att arbeta med förvaltningens interna familjehem. De fyra delar som finns inom familjehemsvården avseende rekrytering, utredning, utbildning och råd och stöd gentemot uppdragstagare ingår i tjänsten. Du har ett tätt och nära samarbete med de socialsekreterare som har ansvar för barnets insats. Vi kommer under året att aktivt fortsätta med att rekrytera och utreda egna familjehem för att säkerställa våra barn och ungas rätt till en god vård. Varmt välkommen med din ansökan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Du får gärna ha några års erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och familj.
Du ska ha god kunskap inom aktuell lagstiftning och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har utbildning i BBIC.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav eftersom bilkörning förekommer i tjänsten.
För att annan examen ska anses vara relevant ska den innefatta eller kompletterats, så att handläggaren sammantaget har gått högskolekurser på områdena;
1.socialt arbete (svårighetsgraden ska ha höjts stegvis),
2.socialrätt,
3.förvaltningsrätt, och
4.psykologi.
Rekrytering kan komma att ske löpande.
ÖVRIGT
Tjänsten är ett vikariat till 2026-06-30, med möjlighet till förlängning.
Varmt välkommen med din ansökan!
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.
Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.