Arbetsbeskrivning
Räddningsmissionen är en idéburen organisation som sedan början av 50-talet bedriver socialt arbete utifrån en kristen värdegrund genom ett 30-tal olika verksamheter. Vi drömmer om en stad där ingen lämnas utanför. Där alla människor kan leva ett värdigt liv.
Nu söker vi dig som vill jobba som enhetschef för våra verksamheter Kulturlabbet och Mediatorget tillsammans med oss mot vår vision; ett värdigt liv för alla!
Kulturlabbet och Mediatorget
Räddningsmissionen bedriver två kreativa och spännande dagliga verksamheter, Kulturlabbet och Mediatorget. Vi har totalt 35 platser på de olika verksamheterna som är belägna i Biskopsgården och på Munkebäckstorget.
Kulturlabbet är en verksamhet inom musik, ateljé och scenkonst för konstnärer med intellektuella funktionsnedsättningar, bland annat har verksamheten just nu en utställning på Röhsska Museet. Kulturlabbet bidrar med att bredda, berika och fördjupa Göteborgs konstscen med konstutställningar, innovativ scenkonst, popmusik, textildesign och poesi. Vi tror på allas rätt att synas, bidra och vara delaktiga i det offentliga rummet och arbetar aktivt med att vara självklar del av kulturarenan.
Mediatorget är en daglig verksamhet där personer med intellektuella funktionsnedsättningar arbetar med film- och mediaproduktion. Här jobbar vi med kreativa och journalistiska uttryck och använder musik, film, internet, text och andra medier som verktyg.
Uppdraget i daglig verksamhet är att ge en meningsfull sysselsättning utifrån individens specifika förutsättningar. Vi arbetar för att deltagarna hos oss ska utvecklas och bli mer självständiga och vi vill tillsammans skapa en meningsfull miljö med gemenskap.
Verksamheterna är godkända enligt LOV.
Mer info om verksamheterna hittar du här:
https://raddningsmissionen.se/kulturlabbet
https://raddningsmissionen.se/mediatorget
Enhetschef daglig verksamhet på Räddningsmissionen
I uppdraget som enhetschef har du ansvar för övergripande frågor såsom budget, arbetsmiljö och personalansvar för ca 12 medarbetare och arbetar mot verksamheternas mål. Vi arbetar utifrån ett tillitsbaserat ledarskap. Du fördelar arbetet mellan de två verksamheterna och är även en del av Räddningsmissionens ledningsgrupp för idéburen välfärd.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen alternativt examen från högskolans sociala omsorgsutbildning eller liknande högskoleutbildning.
• Minst två års erfarenhet som chef för verksamhet inom funktionshinderområdet eller hälso- och sjukvård.
• God kännedom om lagstiftning inom LSS.
• God förmåga att uttrycka och formulera dig på svenska i tal och skrift.
• Förståelse för vikten av och delar Räddningsmissionens värdegrund.
Det är meriterande om du har:
• Ett intresse och förståelse för konst, kultur, media och dess olika uttryck.
• Erfarenhet av arbete med personer med intellektuella funktionsnedsättningar.
• Då verksamheterna ligger i Biskopsgården och på Munkebäckstorget har du med fördel körkort och tillgång till bil.
Du är en engagerad och trygg ledare som vill vara med och utveckla verksamheterna tillsammans med våra två personalgrupper och deltagare. Du trivs med att jobba självständigt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du värdesätter ledorden om möten i ögonhöjd och ser det som ett viktigt riktmärke i såväl mötet med målgruppen som mellan medarbetare, för att också kunna göra rätt prioriteringar för verksamheterna. I dessa möten har du god förståelse för olikheterna inom målgruppen och bär sedan tidigare med dig kunskap och erfarenhet som kan användas för målgruppens bästa.
Vi tar stor hänsyn till personliga egenskaper och är öppna för alla oavsett kön, ålder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, funktionsnedsättning eller trosuppfattning. Det som förenar oss är viljan att arbeta utifrån organisationens riktning, värderingar och identitetsdrag.
Befattning: Enhetschef
Verksamhet: Dagliga verksamheterna Kulturlabbet och Mediatorget
Geografisk placering: Göteborg
Rapporterar till: Områdeschef idéburen välfärd
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Omfattning: 100 %
Tillträde: 1 maj eller enligt överenskommelse
Arbetstid: Dagtid
Kollektivavtal: Vi är anslutna till arbetsgivarorganisationen Fremia och tillämpar kollektivavtal “Hälsa, vård och övrig omsorg”.
Rekrytering: Inför anställning tar vi referenser samt begär utdrag ur belastningsregistret. Första intervjun kommer hållas den 19 och 20 december. Inbjudan till den kommer ske senast den 18 december.
Räddningsmissionen erbjuder
Du erbjuds extern chefshandledning en gång i månaden samt en närhet till stödfunktioner inom organisationen.
Vi vill att våra medarbetare ska må bra! Du kommer till en varm prestigelös arbetsplats med kompetenta kollegor där värdegrunden är central och genomsyrar både arbetsmiljön och bemötandet mot de vi är till för. Förutom att du får ett jobb med en större mening erbjuds du som anställd bland annat friskvårdsbidrag och psykosocialt personalstöd via telefon.
Idéburen vård och omsorg
Idéburen vård och omsorg är unik därför att vi ser våra brukare och medarbetare som vår största tillgång. Vår förmåga att samarbeta över gränser gör att vi tillsammans kan bidra till att göra Göteborg till en varmare stad. Majoriteten av de verksamheter Räddningsmissionen driver idag har vuxit fram ur våra medarbetares höga engagemang. Tillsammans strävar vi mot att fullborda vår vision om Göteborg som en stad där ingen lämnas utanför och där alla människor kan leva ett värdigt liv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Jenny Axebrink
[email protected]
Räddningsmissionen bedriver socialt arbete utifrån kristen värdegrund med 255 engagerade medarbetare samt volontärer som bidrar med mervärden. Våra huvudmän är 34 kristna församlingar i storgöteborg, dessutom har vi även flera företagssamarbeten.
Tillsammans gör vi skillnad!
raddningsmissionen.se