Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Fastighetsavdelningen vid Kriminalvårdens huvudkontor har det sammanhållande ansvaret för myndighetens lokalförsörjning, både vad gäller planering, förvaltning, utveckling och avveckling. Fastighetsavdelningen är nyinrättad och avdelningens interna organisation är under uppbyggnad. Avdelningen kommer att bestå av tre enheter; Förvaltningsenheten, Fastighetstekniska enheten samt Projektenheten. Vi söker nu en Verksamhetskontroller Fastighet till Förvaltningsenheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller ingår du i avtalsgruppen och är underställd enhetschefen för Förvaltningsenheten. Rollen syftar till att sammanställa ekonomiska konsekvenser kopplade till framdrift och förändringar i avdelningens övergripande förvaltningsplan, samt koppla detta till avdelningens budget och prognosrapportering. Rollen innebär ett nära samarbete med övriga enheter inom avdelningen samt gentemot Ekonomiavdelningen. Du utför planering och uppföljning samt bidrar starkt till avdelningens utveckling av stöd och processer för att möjliggöra en effektiv uppföljning och styrning av de aktiviteter inom fastighetsförvaltningen som är kopplade till budgeterade medel.
Fastighetsavdelningen är under uppbyggnad och rollen innebär att utveckla arbetsmetodik parallellt med pågående framdrift. Du förväntas kunna bidra i strategisk planering av utvecklingsarbetet och ges stor frihet att själv påverka arbetsrutiner och delprocesser.
Processerna för förvaltning, projekt och fastighetsteknik har många gemensamma gränssnitt och som verksamhetscontroller har du till uppgift att övergripande sammanställa och följa upp de ekonomiska konsekvenserna av att olika fastighetsprojekt respektive förvaltningsåtgärder skjuts i tid och förändras i omfattning så att detta dels kan rapporteras, dels kan användas som verktyg i vägvalsbeslut och kommunikation. Detta innebär att rollen har en central funktion inom avdelningen och som verksamhetscontroller förväntas du ha god förmåga att samordna många parametrar och hålla data uppdaterad när förändringar sker.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad även i stressade situationer. I arbetet planerar, organiserar och prioriterar du dina uppgifter på ett effektivt sätt. I rollen arbetar du bra med komplexa frågor och löser komplicerade problem. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom ekonomi eller annat utbildningsområde i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant
• Erfarenhet som fastighetscontroller, fastighetsekonom eller motsvarande roll
• Erfarenhet av att arbeta med övergripande ekonomisk rapportering inom fastighetsområdet
• Goda kunskaper i Office-Paketet
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
Det är meriterande om du har:
• Utbildning inom fastighetsekonomi och/eller fastighetsaffär
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling av verksamhetsstöd kopplat till fastighetsekonomisk uppföljning och rapportering
• Erfarenhet av ekonomisk uppföljning av projektportfölj, budget, prognos och fastighetsförvaltning
• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/
Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/
Provanställning kan komma att tillämpas.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.