Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig!
Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv.
Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande.
Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra.
Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden
Välkommen till Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun!
Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningens grunduppdrag handlar om att få människor att växa, studera och ta plats på arbetsmarknaden. Nu söker vi dig som vill jobba för att öka arbetskraftsutbudet i Boden och vara en del av det team som i samverkan med Socialförvaltningens Individ och familjeomsorg jobbar för att få fler personer i egenförsörjning. Tillsammans utvecklar vi ett arbetssätt för att lyfta den arbetskraftsresurs vi har i kommunen i form av personer som varken arbetar eller studerar och som uppbär ekonomiskt bistånd.
Vill du jobba med duktiga kollegor i en kontext där tron på människors förmåga kommer främst, då har du genom detta arbete chans att göra skillnad för många människor.
Med det sagt vill vi välkomna dig till vårt gäng!
För visst vill Du också ha ett av världens viktigaste jobb?
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en engagerad arbetsmarknadskonsulent till JobbCenter. Du blir en del av ett multikompetent team som arbetar med olika insatser för att hjälpa människor in på arbetsmarknaden. Jobbet är omväxlande eftersom du möter personer med olika behov och förutsättningar. Förmågan att kunna samverka är central i denna tjänst eftersom vi skapar innehållet i verksamheten tillsammans, och i relation med andra verksamheter och arbetslag. För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du är nyfiken av dig och att du tror att det finns en plats för alla på arbetsmarknaden. I ditt uppdrag kommer du att samarbeta tätt med socialsekreterare på socialförvaltningen samt med en rad olika arbetsgivare inom både offentlig sektor och privat näringsliv. Genom ett tillitsbaserat arbetssätt leder du samverkansprocesser för att stödja individen på vägen mot självförsörjning genom arbete eller studier, eller via en kombination av arbete och studier. Tillsammans med vårt nätverk och samarbetspartners skapar vi unika lösningar som passar varje unik person.
I rollen som arbetsmarknadskonsulent blir du tryggheten och stöttar såväl individen som arbetsgivaren vid praktik eller arbetsträning. Du kommer också ha kontakt med externa myndigheter och organisationer som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och regionen i syfte att hjälpa människor att komma in på arbetsmarknaden.
Förutom att arbetet med individer kommer du även att bidra till JobbCenters verksamhetsutveckling, följa upp resultat och kvalitet samt hantera dokumentation i JobbCenters system.
KVALIFIKATIONER
Du har en relevant universitets- eller högskoleutbildning såsom, pedagog, beteendevetare, socionom, socialantropolog, arbetsterapeut eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Krav på några års erfarenhet av arbete inom arbetsmarknadspolitiska området och arbetsmarknadsåtgärder, gärna från Arbetsförmedlingen eller aktörer som samverkar med Arbetsförmedlingen.
Vi söker dig som har ett stort intresse för människor, arbetsmarknad, utbildning och samhällsfrågor. Du är van vid att självständigt organisera ditt arbete och du är trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa tillit, energi och engagemang då samverkan och samarbete är avgörande för att lyckas med uppdraget. Vidare är du kommunikativ, prestigelös, lösningsfokuserad, förändringsorienterad och nyfiken, samt kan se ett helhetsperspektiv och snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter.
Hos oss genomsyras arbetsplatsen av våra värderingar:
Öppenhet och transparens: Vi värdesätter ärlighet och respekterar varandras olikheter.
Tillit: Vi litar på varandra och hjälps åt med allt.
Respekt: Vi är mån om min, din och varandras tid.
Positivitet: Ett leende smittar, vi är varandras arbetsmiljö.
Känner du igen dig och vill du vara en del av detta? Då är du välkommen att söka till oss!
Det är viktigt att både arbetsgivare och du som arbetstagare känner att tjänsten är rätt för just dig. Därför tillämpar vi provanställning under 6 månader. Arbetsplatsen är förlagd centralt i Boden men delar av arbetet kommer att ske på andra arenor i samverkan med en mängd olika verksamheter och arbetsgivare.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
ÖVRIGT
Vänlig bifoga examensbevis.
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag.
Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande i denna rekrytering.