Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.
För att hus, broar och vägar ska kunna byggas behövs kunskap om Sveriges geografi och fastigheter. Genom att kartlägga verkligheten och tillhandahålla aktuell information om landets topografi och infrastruktur bidrar du därför till grunden för ett hållbart och fungerande samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Som informationsutvecklare kommer du att utveckla och förvalta informationen i fastighetsregistrets allmänna del. Arbetet innebär bland annat att göra analyser på registrets informationsinnehåll för att säkerställa kvaliteten i informationen och att arbeta med kravställning och test vid utveckling av system.
Utifrån enhetens ansvarsområde kommer du också att leda eller vara delaktig i remissvar för Lantmäteriet samt delta i interna och externa utredningar. Du kan även komma att bemanna rollen som uppdragsledare. I rollen ingår att samverka såväl internt som externt.
Inom enheten Fastighetsinformation arbetar vi med att förvalta och utveckla fastighetsinformation. I det ingår bland annat att utveckla informationen till rätt innehåll och kvalitet för att tillgodose samhällets behov. Som informationsutvecklare kommer du att ingå i antingen funktion Fastighet eller funktion Markanvändning. Huvuduppdraget i funktion Fastighet är att förvalta fastigheter, samfälligheter, rättigheter och gemensamhetsanläggningar och i funktion Markanvändning att förvalta planer, markreglerande bestämmelser och fastighetstaxering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen inom lantmäteri, geodata, juridik eller informationsvetenskap. Alternativt har du arbetslivserfarenhet eller utbildning som bedöms likvärdig.
Det är meriterande om du har kunskap om informationen i fastighetsregistrets allmänna del, har arbetat praktiskt med fastighetsregistret och har erfarenhet av utveckling, uppbyggnad och förvaltning av register.
Erfarenhet av arbete med utsökningar och informationsanalyser med stöd av SQL eller motsvarande är önskvärt. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med samhällsplanering.
Juridisk kunskap inom fastighetsinformationsområdet värdesätts.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är lösningsorienterad och analytisk. Du har förmåga att se helheten och hitta lösningar på de utmaningar du ställs inför. Du har god samarbetsförmåga och har förmåga att anpassa dig för att hitta bra gemensamma lösningar. Du är strukturerad, planerar ditt arbete väl och slutför det som påbörjats i utsatt tid.
För tjänsten krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med tillhörande säkerhetssamtal kommer att göras i samband med anställning.
ÖVRIGT
Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.
Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs
För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.