Enhetschef Lerums hemtjänst: Dela ansvar och framgång i samledarskap!
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Chef Enhetschef
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet. Vill du vara med och forma framtiden för Lerums hemtjänst? Vår verksamhet genomgår nu en spännande utveckling med differentiering av service- och omsorgsuppgifter för våra medarbetare, specialisering inom demensområdet och ett stort fokus på chefers förutsättningar. Som ett led i att skapa ett hållbart chefsuppdrag där det finns utrymme för ett nära och coachande ledarskap utökar vi nu vår chefsorganisation med fler enhetschefer! Hos oss får du vara en del av ett gemensamt ledarskap och bidra till att forma- och utveckla en professionell och omtänksam hemtjänst för framtiden. Vill du vara med på resan? Varmt välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Hemtjänsten i Lerums kommun består av fyra distrikt samt ett gemensamt serviceteam. Våra distrikt i Lerum, Floda och Gråbo består av kompetenta och driftiga undersköterskor, vårdbiträden samt hemtjänstadministratörer som stödjer medarbetare och chefer i den dagliga planeringen. Hemtjänsten står inför en spännande framtid där utveckling, kvalitet och nytänkande kommer vara i fokus.  Som enhetschef i Lerums hemtjänst har du gemensamt ledarskap med en chefskollega och tillsammans leder ni verksamheten framåt. Er närvaro och ert engagemang är viktiga faktorer för att skapa en arbetsmiljö präglad av delaktighet och arbetsglädje. Genom ett coachande ledarskap främjar ni utveckling och ansvarstagande hos era medarbetare och säkerställer att våra ledord om professionellt bemötande, likabehandling och målmedvetenhet genomsyrar all verksamhet. I uppdraget ingår: • Gemensamt personal- och arbetsmiljöansvar över medarbetarna i ert distrikt. • Deltagande i budgetarbete och ekonomisk uppföljning för er enhet. • Ett löpande utvecklings- och kvalitetsarbete där vi tillsammans arbetar för att vara en hemtjänst med professionell omtanke in i framtiden! Er roll som enhetschefer innefattar även att vara en del av hemtjänstens ledningsgrupp där ni tillsammans arbetar för teamkänsla och utveckling. Digitalisering och kreativa lösningar är också prioriterade områden där er input är värdefull. Vad erbjuder vi dig? • En möjlighet att bli en del av en nytänkande organisation där chefens förutsättningar är högt på agendan! • En nära chefskollega att ha gemensamt ansvar- och beslutsfattande med • En långsiktigt hållbar arbetsmiljö • Motiverade medarbetare som arbetar efter tydliga roller • Att vara en del av en stöttande kollegial grupp av enhetschefer där vi delar erfarenheter tillsamman • Ledarutbildningar, exempelvis Utvecklande ledarskap  Intresserad? Ansök redan idag och bli en del av vårt team! Vi tillämpar löpande rekrytering så varmt välkommen med din ansökan. Tjänsterna tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har slutfört eller påbörjat en relevant högskoleutbildning med plan att studera minst 180 högskolepoäng. Har du en högskoleexamen är detta starkt meriterande. Vi ser vidare att du har erfarenhet som chef, ledare eller av ledarskap som arbetsgivaren bedömer relevant, föredragsvis inom hemtjänst eller annan vård- och omsorgsverksamhet. Du har en god kännedom om socialtjänstlagen och arbetsmiljölagen och arbetar metodiskt och tillsammans med dina medarbetare för ett gott resultat.  Om du har erfarenhet av ett gemensamt ledarskap eller ett nära samarbete med chefskollegor är detta meriterande.  Som personer söker söker vi dig som är coachande, brinner för hemtjänstens uppdrag och vill se dina medarbetare växa och utvecklas. Du är kommunikativ, har en förmåga att samarbeta med olika professioner och enheter samt är trygg i ditt ledarskap och i att fatta beslut. Som ledare ser du vidare vikten av att vara ett föredöme. I ord och handling lyfter du fram de värderingar som vår verksamhet bygger på. Du uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av samarbete, ansvarstagande och har förmågan att engagera och motivera dina medarbetare till utveckling och är ett gott föredöme. Det är fördelaktigt om du är trygg med gruppdynamik och stärka medarbetarskapet. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare