Enhetschef - Myndighet äldre
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Enhetschef Verksamhetsutvecklare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet. Lerum är en växande och utvecklingsinriktad kommun där vi arbetar för att skapa ett tryggt och inkluderande samhälle för våra invånare. Inom Socialtjänsten har vi ett starkt fokus på att ge stöd och hjälp till personer i utsatta situationer, med målet att skapa förutsättningar för ett självständigt liv. Nu utökar vi vår organisation och söker en engagerad och erfaren enhetschef till Myndighet äldre. ARBETSUPPGIFTER Vi är en engagerad och kunnig arbetsgrupp med en stark samarbetsanda och ett stödjande arbetsklimat. I rollen som enhetschef har du ansvar för både personal, verksamhet och ekonomi. Utifrån den gemensamt fastställda verksamhetsplanen driver du verksamheten inom din enhet och samarbetar nära med andra berörda enheter inom sektorn. Som enhetschef är ditt uppdrag att utveckla verksamheten för att möta invånarnas behov. I Lerums kommun arbetar vi processorienterat, vilket innebär att du förväntas ha ett helhetsperspektiv. En viktig del av ditt arbete blir att skapa förutsättningar för medarbetarna att arbeta utifrån det processorienterade arbetssättet. Förändringsledning är en naturlig del av din vardag, och du förväntas leda förbättringsarbete från idé till genomförande. Tillsammans med dina medarbetare ansvarar du även för att hålla er uppdaterade på gällande rättsläge. Du arbetar nära enhetens tre 1:e socialsekreterare som tillsammans med dig och din enhetschefskollega leder och styr arbetet på enheten. Vi har påbörjat vårt arbete inför omställningen till den nya socialtjänstlagen och har valt att arbeta med KUBINOL-modellen för att stödja vårt utvecklingsarbete. I denna tjänst ingår uppdrag både inom den egna enheten och samverkan med andra, till exempel genom att vara drivande inom områden som god och nära vård, in- och utskrivning från sjukhus, prognoser för lokalbehov inom särskilda boendeformer samt utveckling av förebyggande arbete och en mer tillgänglig socialtjänst. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning inom socialtjänst. Du har goda kunskaper om de lagar som styr verksamheten och har flerårig erfarenhet som ledare inom socialtjänsten. Det är meriterande om du har särskild kunskap om de lagar som reglerar handläggning av färdtjänst, parkeringstillstånd och bostadsanpassning. Som person är du pålitlig och har en hög förmåga att kommunicera effektivt. Du använder dina erfarenheter för att hitta praktiska och genomförbara lösningar på utmaningar. Du trivs både i teamarbete och när du arbetar självständigt. Du är trygg i ditt ledarskap och har förmågan att leda i förändring. I svåra situationer är du entusiastisk och positiv, och du tar initiativ för att driva arbetet framåt och nå enhetens mål. Du är också bra på att sätta både kort- och långsiktiga mål och skapa handlingsplaner. Du har en mycket god samarbetsförmåga då du kommer att delar ledarskap med en enhetschefskollega inom enheten. Du ingår också i ledningsgruppen för verksamhetsområdet, vilket innebär att du tillsammans med övriga enhetschefer tar ansvar för enheternas kontinuitet exempelvis vid planerade ledigheter.  B-körkort är önskvärt. Tillträde till tjänsten sker enligt överenskommelse.  Denna tjänst tillsätts under förutsättningar att beslut fattats om det. ÖVRIGT Vi kan erbjuda dig som söker denna tjänst: • En spännande och utvecklande roll där du har möjlighet att påverka och skapa förändring. • En stimulerande arbetsmiljö med engagerade och kunniga kollegor. • Möjlighet till kompetensutveckling och vidareutbildning. • Förmåner som löneväxling, växla semesterdagstillägg till semesterdagar. • Företagshälsovård och personalstöd. • Ett omfattande ledarutvecklingsprogram inom ledarmodellen Utvecklande ledarskap ledare. • Stöd av HR, ekonom, verksamhetsutvecklare. • Administrativt stöd.  • I närheten av arbetsplatsen finns möjlighet att parkera bil i ett parkeringshus där det även finns elbilsladdare till förmånligt pris.  Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid.  Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare