Arbetsbeskrivning
I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre.
Handläggarenheten
Myndighetsavdelningen arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Avdelningen ansvarar även för avgiftshandläggning, bostadsanpassningsbidrag och anhörigstöd.
Avdelningen består av tre enheter, handläggarenheten, mottagningsenheten samt funktionshinderenheten. Vi utreder, beslutar och följer upp insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av stöd och omsorg. Vi har ett viktigt uppdrag som gör skillnad för andra människor. Vi är ett glatt gäng på cirka 60 medarbetare.
Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef kommer du att ha det övergripande ansvaret för att leda, samordna och utveckla verksamheten inom handläggarenheten. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som enhetschef inkluderar att strategiskt planera, leda och kontinuerligt förbättra verksamheten över olika områden.
Din ansvarsomfattning sträcker sig också till att säkerställa efterlevnad av aktuell lagstiftning, samt att följa de lagar, styrdokument, policy och riktlinjer som styr verksamheten. Du kommer vara ansvarig för att säkerställa att den handläggning som bedrivs på enheten genomförs på ett effektivt och rättssäkert sätt.
I ditt uppdrag kommer du att ha personal och arbetsmiljöansvar för ungefär 20 medarbetare, och du förväntas också ta ekonomiskt ansvar för enheten. Att etablera nära samarbete med förste handläggare och vara en aktiv del av ledningsgruppen är en självklar del av din roll. Ditt uppdrag inkluderar även att främja samverkan och kommunicera effektivt med andra verksamheter samt interna och externa vård- och omsorgsleverantörer.
Vem är du?
Vi söker dig som har socionomexamen, eller innehar annan högskoleutbildning som bedöms relevant för tjänsten. B-körkort är ett krav.
Har du utbildning inom handläggning, arbetsmiljö eller ledarskap ser vi det som meriterande. Det är även meriterande om du har kunskap om aktuella lagstiftningar såsom SoL, LSS samt bostadsanpassningsbidragslagen (BAB).
Vi ser att du har tidigare ledarerfarenhet samt att du har arbetat inom politiskt styrd organisation.
Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning mot enskilda enligt SoL och LSS. Likaså är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med målgrupperna och med individens behov i centrum (IBIC).
Din personlighet präglas av god samarbetsförmåga, en stark drivkraft för utveckling, samt professionalism och struktur i ditt arbete. Du utmärker dig med god kommunikationsförmåga och en naturlig talang för att bygga hållbara relationer. Som ledare är du både anpassningsbar och skicklig på problemlösning, vilket gör att du snabbt kan anpassa dig till förändringar och aktivt bidra till att övervinna utmaningar.
Du skapar en arbetsmiljö präglad av trygghet och förtroende, där dina medarbetare känner sig sedda och uppmuntrade att bidra till teamets framgång. Självinsikt är en egenskap som vi värderar högt, och din förmåga att reflektera över ditt eget ledarskap kommer att vara en viktig faktor för att främja en positiv arbetskultur.
Utöver formella krav lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaper som anses betydande för rollen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om socialförvaltningen
Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet.
Om Region Gotland
Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden.
Vi är över 7000 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön.
Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/
Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag.
Övrigt
Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant.
I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun.
Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.