Arbetsbeskrivning
Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare.
I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt.
Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun!
Ursäkta röran, vi bygger om, inte bara vår organisation utan även vår arbetsplats i kommunhuset i Djurås.
Vi behöver även rusta oss inför framtidens socialtjänst så gillar du att leda i förändring tror vi att du kommer passa bra här hos oss. Vi tror att vi är något riktigt bra på spåren och vi hoppas att du vill vara med att bygga det tillsammans med oss.
Gagnef är den lagom stora kommunen, här är det nära till beslut och påverkan. Vill du arbeta med ledarskap i en verksamhet som gör skillnad för människor? Som arbetar med barnets behov i centrum och strävar efter att alla ska få utvecklas utifrån sina förutsättningar. Då är individ- och familjeomsorgen i Gagnef rätt arbetsplats för dig!
Du kommer ansvara för socialsekreterare på barn- och familj som i det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare samt öppenvårdsteamet som består av familjebehandlare, familjestödjare och öppenvårdsbehandlare vilka leds av en samordnare i det dagliga arbetet.
Du kommer ingå i stöd och omsorgs ledningsgrupp och rapportera till verksamhetschef. Som stöd i det dagliga arbetet finns förutom dina enhetschefskollegor även samordnare, 1:e socialsekreterare, ekonom och HR-strateg.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef erbjuder vi dig ett spännande och varierande arbete. Du arbetar i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som bas för att utveckla verksamheten. Din roll innefattar budgetansvar, personal- och arbetsmiljöansvar samt utvecklings- och kvalitetsarbete. Du arbetar övergripande för att skapa förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt.
Du deltar även i samverkansforum både internt och externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig med lösningsorienterad inställning och stort utvecklingsfokus. Du ska se vinsterna med att samverka och klara av att behålla lugnet även i känslosamma och svåra situationer.
Personlig lämplighet är viktigt och vi kommer särskilt fokusera på förmågor som att kunna skapa trygghet och långsiktighet, delaktighet och engagemang samt ha en helhetssyn. Uppdraget ställer även stora krav på såväl självständigt arbete som samarbetsförmåga.
Vi utgår ifrån att du har Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om de lagrum som styr verksamheten och erfarenhet av ledarskap i liknande roll. Du har erfarenhet från området barn och familj, antingen inom myndighetsutövning eller inom öppenvård riktad mot barn och familj och är trygg med att driva förändringsarbete och implementering av nya arbetssätt.
Villkor
Tjänsten är tillsvidare, 100%, tillträde enligt överenskommelse.
Övrigt
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.
Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.