Arbetsbeskrivning
För Strömsunds kommun är målet enkelt – alla ska trivas, ha kul på jobbet och få möjlighet att utvecklas och växa med sina arbetsuppgifter. Våra chefer har det viktiga uppdraget att se till att vi alla känner oss delaktiga, respekterade och ansvarstagande på jobbet.
Som kommun ansvarar vi bland annat för undervisning, vård och omsorg, samhällsbyggnad, arbetsmarknad, kultur och servicetjänster. Jobben vi gör får kommunen att fungera och det är betydelsefullt för invånarna – och skapar meningsfullhet i vår arbetsvardag.
Vi gör skillnad för människor dygnet runt, årets alla dagar. Vill du bli en del av vårt viktiga arbete? Välkommen med din ansökan!
Vill du vara spindeln i nätet för att våra verksamheter ska lyckas med sina inköp och är offentlig upphandling något du brinner för? Då är detta tjänsten för dig!
ARBETSUPPGIFTER
Strömsunds kommun ingår i gemensam nämnd för upphandlingssamverkan med övriga kommuner i Jämtlands län. Vi använder även centrala avtal från exempelvis Adda och Kammarkollegiet. Som upphandlingssamordnare har du uppgiften att koordinera alla de upphandlingar och avtal som de kommunala förvaltningarna ska delta i. Du är kontaktperson mot Upphandlingskontoret i Östersund som är de som upphandlar större delen av varu- och tjänsteavtalen som vår organisation behöver. Du är även rådgivande till förvaltningarna i upphandlingsfrågor.
Inköp och upphandling är organiserade inom teknik- och serviceförvaltningen där även en avtalscontroller arbetar inom området. Upphandlingssamordnaren är också upphandlare för teknik- och serviceförvaltningen för de kommunspecifika upphandlingarna inom t.ex. tekniska tjänster. Förutom de lokala kollegorna finns även ett stort stöd i samarbetet inom länet samt ett antal inköpssamordnare inom kommunens verksamheter.
Strömsunds kommun har e-handelssystem (Visma Proceedo) och i tjänsten ingår också att vara administratör för inköpsdelen och kommunicera med våra ca 230 beställare.
Sammanfattningsvis är du som upphandlingssamordnare för kommunen den som arbetar för att inköp ska gå smidigt och rätt till från upphandling till beställning. Som upphandlare för teknik- och serviceförvaltningen är du den som projektleder sakkunniga och genomför upphandlingar från behov till avtal.
Tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt. Den innebär också att bidra till utvecklingsarbete och ständiga förbättringar främst inom inköp och upphandling men även inom kommunkoncernen i stort.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom ekonomi, förvaltningsjuridik, inköp/upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du bör ha erfarenhet av att genomföra offentliga upphandlingar och ha god kunskap om upphandlingslagstiftningen.
Eftersom det är många kontaktytor i arbetet så har du god samarbetsförmåga och god pedagogisk förmåga och vana att arbeta i projektform då varje upphandling kan ses som ett projekt med tydlig start och mål. Du är en strukturerad person som arbetar metodiskt och kan driva arbetet framåt.
Upphandlingsarbete och information om avtal kräver att du har god förmåga att uttrycka dig muntligt och i skrift och har goda kunskaper i Office-paketet. Det är meriterande om du tidigare arbetat med e-handelssystem och digitala upphandlingssystem.
Du bör ha ett stort intresse för offentlig upphandling men även för utveckling och förändring. Du ska ha förmåga att själv söka information och snabbt kunna sätta dig in i olika avtalsområden och deras särskilda förutsättningar samt lagstiftning och ändrade regler.
Vi erbjuder:
• En nyckelroll i en engagerad organisation som arbetar strukturerat och kvalitetssäkert med offentliga inköp.
• Möjligheten att påverka och utveckla inköps- och upphandlingsprocessen.
• Kompetensutveckling och en stimulerande och omväxlande tjänst i en spännande kommun med natursköna omgivningar.
ÖVRIGT
Vi har gjort ett genomtänkt val av kanaler för den här rekryteringen. Vi vill inte bli kontaktade av försäljare, vänligen respektera detta.