Arbetsbeskrivning
Hjälpmedelscentralen
Vill du arbeta i en roll där du verkligen gör skillnad? Som hjälpmedelskonsulent på hjälpmedelscentralen hjälper du människor att få rätt stöd i vardagen och samarbetar nära både kollegor och förskrivare. Här får du en varierad arbetsdag, möjlighet att dela din expertis och bidra till att skapa livskvalitet för personer med olika funktionsnedsättningar. Välkommen till en arbetsplats där kompetens och omtanke möts!
Rollen som hjälpmedelskonsulent
Som hjälpmedelskonsulent hos oss gör du skillnad – på riktigt. Du guidar och vägleder våra kunder, hjälpmedelsförskrivarna, till att hitta rätt hjälpmedel för patientens behov, inom ramarna för gällande regler och förordningar. Vår närmaste kund är hjälpmedelsförskrivaren som verkar inom hälso- och sjukvården i region och kommun. Slutkunden är patienten, som kan vara i alla åldrar och leva med olika funktionsnedsättningar.
En dag som hjälpmedelskonsulent är varierad. Du svarar på frågor via telefon, e-post eller Cosmic Messenger, har kontakt med leverantörer inför beställningar eller utprovningar och planerar och håller utbildningar inom ditt produktområde. Administrativa uppgifter som journalskrivning och bokningar ingår också. Du samverkar med ditt team och med andra hjälpmedelskonsulenter. Rollen innebär även att ge råd till förskrivare, medverka vid utprovningar tillsammans med patienten och förskrivaren, samt utbilda om hjälpmedel inom vårt upphandlade sortiment. Dina närmsta kollegor för denna roll blir teamet som arbetar med elrullstolar som består av fem hjälpmedelstekniker och en ytterligare hjälpmedelskonsulent.
Din primära arbetsplats kommer vara på ryhovsområdet i Jönköping, men resor kan förekomma i hela länet. Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Din blivande arbetsplats
Hjälpmedelscentralen är en länsövergripande specialistenhet. Vi arbetar för personer med motoriska, kommunikativa, kognitiva och medicinska funktionsnedsättningar. Med ett 70-tal medarbetare ansvarar vi för rådgivning, utprovning, logistik och service kring hjälpmedel samt för utbildning av förskrivare. Vår arbetsplats präglas av respekt och förtroende, och vår verksamhet omfattar hela Region Jönköpings län och dess kommuner. Totalt använder cirka 25 000 personer hjälpmedel från Hjälpmedelscentralen. Läs gärna mer och se bilder från vår verksamhet här: Hjälpmedelsförsörjning som arbetsplats (https://www.rjl.se/jobb-och-karriar/arbetsplatser-i-region-jonkopings-lan/verksamhetsstod-och-service-som-arbetsplats/hjalpmedelsforsorjning-som-arbetsplats/)
Läs om hur Verksamhetsstöd och service hjälper våra kunder, hur vi jobbar med kvalitet som strategi och värnar mänskliga rättigheter med mera
Verksamhetsstöd och service som arbetsplats, Region Jönköpings län (https://www.rjl.se/jobb-och-karriar/arbetsplatser-i-region-jonkopings-lan/verksamhetsstod-och-service-som-arbetsplats/)
Din profil
För att vara aktuell för tjänsten ska du vara legitimerad arbetsterapeut.
Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet som arbetsterapeut och att du har arbetat med hjälpmedelsförskrivning. Det är ett plus om du har erfarenhet av att arbeta med sittande och elrullstolar. För denna tjänst ska du även ha körkort, då hembesök till patienter förekommer som kan bo på olika platser i vårt län.
Vi söker dig som är självgående, tar ansvar och driver processer framåt. Du är lugn och stabil även under stress och har lätt för att samarbeta genom att kommunicera tydligt och konstruktivt. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, anpassar dig till mottagaren och har pedagogisk insikt. Med ett effektivt arbetssätt planerar och prioriterar du för att hålla tidsramar. Du behöver vara van att hantera system och program i dator, samt ha en förmåga att inom rimlig tid lära dig hantera nya sådana. Det är ett plus om du är tekniskt lagd och kan göra enklare justeringar och anpassningar på hjälpmedel. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vårt erbjudande till dig
Hjälpmedelscentralen är en unik arbetsplats som består av blandad kompetens inom teknik, administration, hälso- och sjukvård, rehabilitering, pedagogik och kvalitet. Arbetsplatsen har också ett brett spann i fråga om ålder, kön och bakgrund. Vi arbetar i team utifrån arbetsuppgifter eller produktområden. För den aktuella tjänsten är det framför allt elrullstolar som kommer vara det hjälpmedel du arbetar med, men framöver kan det också komma att bli andra typer av hjälpmedel då vi hjälps åt inom arbetsgruppen.
Som medarbetare hos oss inom Region Jönköpings län får du tillgång till våra anställningsförmåner. En del av dem ökar din grundtrygghet, andra sätter lite guldkant på vardagen. Läs mer om våra förmåner här: Förmåner (http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/)
Har du frågor om tjänsten?
Vill du veta mer kring tjänsten är du välkommen att kontakta Pernilla Volmevik Lundberg, enhetschef via mail
[email protected]
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Vår rekryteringsprocess
Sista ansökningsdag är den 15 januari 2025. Välkommen med din ansökan.
Läs mer om Region Jönköpings läns rekryteringsprocess på vår hemsida: Vår rekryteringsprocess, Region Jönköpings län (https://rjl.se/jobb-och-karriar/Lediga-jobb/Var-rekryteringsprocess/)