Är du ledare med intresse av miljöfrågor och myndighetsutövning? Vill du vara med och utveckla människor och arbetssätt? Här finns arbetet för dig, Miljöförvaltningen i Borås söker nu avdelningschef till Miljötillsyn avdelning 41.
Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll, alkohol- och tobakshandläggning. I förvaltningens uppdrag ingår också miljö- och naturvård samt att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtt-, budget- och skuldrådgivning. Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden. Dessutom leder förvaltningen arbetet med Myndighetssamverkan Borås, som har syftet att motverka osund konkurrens, fusk och organiserad brottslighet.
Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och Visionen om en långsiktigt hållbar utveckling. Miljöförvaltningen har cirka 70 medarbetare och är indelad i sex avdelningar: Tillstånd och juridik, livsmedelskontroll, två avdelningar för Miljötillsyn, Miljö- och naturvård, Konsument Borås samt den Administrativa avdelningen.
Avdelningarna för miljötillsyn ansvarar för handläggning av anmälnings- och tillståndsprövningar samt tillsyn av miljöfarliga verksamheter och hälsoskydd. Vi är med och skapar god och hälsosam boendemiljö för stadens medborgare och säkerställer att verksamheter i Borås följer miljöbalken och dess tillhörande förordningar. Miljötillsyn är uppdelad på två olika avdelningar där Miljötillsyn 41 främst jobbar med tillsyn inom förorenad mark, lantbruk, avlopp och vattenskyddsområden. Även större miljöstörande verksamheter ingår i ansvarsområdet. På miljötillsyn arbetar 24 personer jämt fördelat över de två avdelningarna.
Avdelningschef MiljötillsynArbetsuppgifter
Som avdelningschef på Miljötillsyn har du ett övergripande ansvar för avdelningens verksamhet, ekonomi såsom budget och resultat, personal- och arbetsmiljöfrågor, processer, samt kvalitet. Du driver och utvecklar avdelningen utifrån förvaltningens och politikens uppsatta mål. Du arbetar kontinuerligt med uppföljningar av verksamheten och samverkar både genom interna och externa kontaktytor. Inom ramen för ett aktivt ledarskap skapar du förutsättningar för medarbetarna att utvecklas tillsammans med verksamheten och du arbetar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete såväl inom avdelningen som för hela förvaltningen.
Du ingår i Miljöförvaltningens ledningsgrupp och har genom det ett övergripande ansvar för att leda och utveckla hela förvaltningen tillsammans med övriga medlemmar. Här ska du verka för en sammanhållen förvaltning med samarbete över avdelningsgränserna. Detta för att bidra till att vi levererar med rätt kvalitet till dem vi är till för. I ditt uppdrag företräder du Miljöförvaltningen och sätter in din verksamhet i ett "hela staden"-perspektiv. Som avdelningschef deltar du på förvaltningens nämndmöten. Du rapporterar till förvaltningschef.
Övrig information
I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och vi erbjuder olika former av friskvård samt tillämpar rökfri arbetstid. Hos oss får du ett förmånligt flextidsavtal, samt möjlighet till distansarbete. Utöver det får du ett friskvårdsbidrag på 2000 kr per år samt möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling om verksamheten tillåter det. Individuell lönesättning tillämpas.
Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har naturvetenskaplig högskoleutbildning med inriktning mot miljö- och hälsoskydd eller annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig. Du har erfarenhet av att leda i kommunal verksamhet, gärna inom aktuellt lagområde. Du är positiv och trygg i ditt ledarskap och utvecklar dina medarbetare och verksamheten genom delaktighet och samverkan. Vi ser också att du har goda kunskaper i och erfarenhet av att driva utvecklings- och uppföljningsarbete. Du har minst 5 års erfarenhet av arbete som miljöinspektör eller likvärdigt arbete.
Som avdelningschef formulerar du handlingar och beslut till bland annat nämnd, du behöver därför behärska svenska väl i både tal och skrift. Du är en van IT-användare och har grundläggande kunskaper inom Officepaketet. B-körkort är ett krav.
Har du tidigare erfarenhet av budget- och taxearbete samt arbetat i ECOS eller liknande ser vi det som meriterande. Du har lätt för se saker ur ett helhetsperspektiv, är driven och bekväm med att fatta beslut. Du har ett situationsanpassat förhållningssätt gentemot mot de olika personer och funktioner du möter i rollen. Genom din approach har du lätt för att kommunicera och nå fram till andra människor, oavsett mottagare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan."