Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen är på en utvecklingsresa som ska ta oss in i framtiden. Vår målbild är att vara en socialförvaltning som tillsammans agerar modernt och hållbart för att med stolthet och genomförandekraft ta oss an vårt uppdrag för dem vi finns till för.
Vill du arbeta i en roll där din erfarenhet gör verklig skillnad?
HR-staben arbetar för att möjliggöra att socialförvaltningens verksamheter lyckas i sitt uppdrag avseende kompetensförsörjning. Då socialförvaltningen står inför både förändrat uppdrag och en demografi som utmanar är kompetensförsörjning ett av våra högt prioriterade områden.
Vi söker en självständig och erfaren HR-konsult som trivs i en roll där förändring, kommunikation och samarbete står i fokus. I vårt team får du en viktig nyckelroll i att utveckla, stödja och leda HR-arbetet i nära dialog med våra chefer och verksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss erbjuds du en bred och utvecklande HR-roll där du:
• Arbetar nära verksamheten i avdelningen Hälso- och sjukvård som är en av fem avdelningar inom socialförvaltningen.
• Är ett tydligt och tryggt stöd för cheferna i både strategiska och operativa HR-frågor.
• Tolkar lagar, avtal och villkor samt vägleder i komplexa individ- och gruppärenden.
• Utvecklar och håller i utbildningar för att stärka chefer i deras HR-ansvar.
• Omvärlds bevakar och implementerar moderna och hållbara arbetssätt inom HR.
• Driver förändringsarbete och utvecklingsinsatser med fokus på förbättring och resultat.
Du ingår i ett kompetent HR-team med fem HR-konsulter som stöttar varandra och arbetar tillsammans för att skapa hållbara HR-lösningar i socialförvaltningen. Du blir en självklar del av ledningsteamet i din avdelning. Det finns ett utvecklat samarbete mellan HR i kommunens olika förvaltningar och med Kommunhälsan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har en akademisk examen inom HR och flera års erfarenhet av kvalificerat och brett HR-arbete.
• Har god erfarenhet av förändringsledning och vet hur man leder och driver utvecklingsarbete på ett tydligt och strukturerat sätt.
• Är en självständig och ansvarstagande person som trivs med att leda egna processer.
• Är ödmjuk i ditt förhållningssätt, har lätt för att samarbeta och bygger förtroendefulla relationer.
• Har en tydlig och pedagogisk kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt.
• Har erfarenhet av modern och strategisk rekrytering och är trygg i att utveckla och implementera effektiva rekryteringsprocesser.
• Är strukturerad, noggrann och van att arbeta mot deadlines utan att kompromissa med kvaliteten.
Varför ska du välja oss?
Hos oss får du:
• Arbeta i en professionell och utvecklingsinriktad HR-stab som präglas av samarbete och arbetsglädje.
• En roll med stor möjlighet att påverka, där din kompetens är avgörande för verksamhetens framgång.
• Ett sammanhang där din erfarenhet värdesätts och där utveckling står i fokus både för dig och organisationen.
Vill vara med och bidra till ett hållbart och värdeskapande HR-arbete?
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.