Upphandlare till Strängnäs kommun
Skicka ansökan 38 dagar kvar
Upphandlare
38 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Drivs du av att göra kloka affärer och vill utvecklas inom inköp och upphandling? Vill du, tillsammans med engagerade kollegor, arbeta med rådgivning, utbildning och få vara med och utveckla våra långsiktiga strategier gällande inköpsprocessen? Då är detta en tjänst för dig! Ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun utgör kommunens samlade stöd för budgetplanering, finansiell planering, uppföljning och prognoser, inköp och upphandling. Inköpsenheten har en tvärfunktionell och strategisk roll i Strängnäs kommun. Det huvudsakliga uppdraget är att öka verksamhets- och invånarnytta genom att göra bra affärer. Enheten har också ett utvecklingsansvar för hela inköpsprocessen. Den är organiserad under ekonomiavdelningen och består för närvarande av sex tjänster varav fyra är upphandlare. Arbetsplatsen ligger mitt i staden med gångavstånd till buss och tåg. Strängnäs kommunhus byggs för närvarande om, vilket innebär att vi fram till hösten 2025 arbetar i tillfälliga lokaler och till stor del på distans. Vi har ett nära samarbete inom enheten och strävar efter att pröva nytt och bli bättre hela tiden. Våra lean-baserade gemensamma arbetsmallar och rutiner gör att det är lätt att komma in i arbetet. Nu söker vi en upphandlare till ett vikariat som löper från maj 2025 till mars 2026. ARBETSUPPGIFTER Som upphandlare har du ansvar för planering och genomförande av upphandlingsprojekt inom olika varu- och tjänsteområden. Du kommer att med hjälp av uppdragsgivare från kommunens olika verksamheter genomföra marknadsanalyser och förstudier, upprätta upphandlingsdokument, ansvara för anbudsutvärdering och upprätta avtal. Rådgivning, stöttning och utbildning internt i organisationen samt riskklassning och uppföljning av avtal är också uppgifter som ingår i din roll. Tjänsten innefattar även att du arbetar med inköp på strategisk nivå genom att ansvara för analyser och utveckla långsiktiga strategier för olika inköpskategorier. Rollen och innehållet i tjänsten kan till viss del komma att anpassas beroende på dina intressen, kompetens och erfarenhet. Vi erbjuder dig: • möjlighet att bidra till samhällsnyttan • tillfälle att vara med och påverka måluppfyllelsen i Agenda 2030 samt kommunens ambitiösa klimat- och energiplan • möjlighet till fördjupning och fortlöpande utbildning • mycket god gemenskap och trevliga kollegor • friskvårdsbidrag • möjlighet att semesterväxla för fler semesterdagar KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • eftergymnasial utbildning inom inköp/upphandling, ekonomi och/eller juridik, alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig, • praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete enligt lagen om offentlig upphandling, • goda kunskaper i Microsoft Office-paketet, • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av att genomföra upphandlingar av IT-system. Vi kommer att fästa mycket stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar vår värdegrund: utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Vi söker dig som har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är självgående, initiativtagande, vetgirig och ansvarstagande. Din förmåga att skapa förtroende samt din höga sociala kompetens och servicekänsla gör dig uppskattad av dina samarbetspartners, både internt och externt. Du är pedagogisk och skicklig på att anpassa ditt budskap utifrån mottagare. Du drivs av att göra goda affärer och har förmåga att hantera flera pågående uppdrag samtidigt och trivs med ett högt tempo. Urvalet sker löpande. Varmt välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm (nås med tåg på under 50 minuter), och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare. Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka. Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre. Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare. Ansökningsprocess och personuppgiftshantering • Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan. • Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning. • Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida. Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster. Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Administratör Orderhanterare Orderkoordinator Orderadministratör Kontorsadministratör Logistikadministratör Administrativ koordinator
Igår
Inköpare Purchaser Upphandlare
17 dec