Arbetsbeskrivning
Vill du vara en del av en spännande resa där du kan bidra till utvecklingen av socialt arbete och vår nya organisation? Vi söker dig som vill arbeta inom ett meningsfullt område där vi nu står inför en tid av förändring. Vi erbjuder ett viktigt arbete med givande och utmanande arbetsuppgifter!
Om tjänsten
Vi söker nu en enhetschef för vår socialjour och familjerättsgrupp.
Socialjourens primära uppdrag är handläggning och rådgivning i ärenden som inte kan avvakta socialkontorets ordinarie öppettider. Verksamheten tillhandahåller även jourverksamhet till andra kommuner i länet plus att Socialjouren även har en del i Örebro kommuns krisberedskap. Familjerättsgruppens primära uppdrag är fastställande av faderskap, medgivandeutredningar avseende adoptioner, erbjuda samarbetssamtal och att på uppdrag av domstol genomföra utredningar om vårdnad, boende eller umgänge.
I ditt uppdrag samverkar du även med andra kommunala verksamheter, externa samarbetspartners som t.ex. Regionen, polisen och civila samhället.
Under 2024 påbörjar Individ- och familjeomsorgen en ny organisation. Vi behöver anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Du som enhetschef behöver ha förmåga att leda genom denna förändring och inspirera till att jobba med tidiga insatser där resurser i den enskildes nätverk tas tillvara. Du behöver kunna navigera mellan den strama lagstiftningen och de mer mjuka delarna med tålamod, flexibilitet och god kommunikation. Du kommer vara direkt underställd verksamhetschef och ingå i en ledningsgrupp med andra enhetschefer.
Exempel på arbetsuppgifter:
• verksamhets-, ekonomi och personalansvar för enheten
• leda enheten mot uppsatta mål och resultat inom ramen för tilldelade budget
• skapa en bra arbetsmiljö och bidra till att vara en attraktiv arbetsplats
• leda enhetens medarbetare mot goda resultat genom engagemang och förmåga att ta tillvara allas potential
• kontinuerligt omvärldsbevaka inom området
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter
• utveckla verksamheten genom ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus
Om arbetsplatsen
I Socialförvaltningen i Örebro kommun arbetar ca 5000 anställda uppdelat i tre nämnder: Socialnämnden, Vård och omsorgsnämnden och Funktionsstödsnämnden.
Område Individ och familjeomsorg ingår i Socialnämnden som är, sett till antal medarbetare, den minsta av dessa tre nämnder men som har ett stort uppdrag. Vår övergripande målsättning är att erbjuda insatser som kännetecknas av hög kvalitet och rättssäkerhet samt ett förebyggande socialt arbete som inkluderar tidiga insatser. Vi arbetar med att minska det sociala utanförskapet på övergripande samt individnivå och har våra styrkor i ett flexibelt och rättssäkert arbete med och för de invånare som har rätt till och behov av skydd, stöd och behandling.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som person förhåller du dig entusiastiskt och positivt även i tuffa situationer samt har ett öppet och accepterande sätt. Du delar med dig av information och samarbetar väl med andra. Du tar in ny kunskap och använder din erfarenhet för att lösa problem som uppstår. Du drar lärdom av erfarenheter och feedback, är medveten om dina styrkor/svagheter och har därför förmåga att identifiera när hjälp från andra behövs. Du söker efter möjligheter att etablera förtroende och tar aktivt kontakt med andra för att bygga nya relationer eller stärka befintliga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen om minst 210 hp (bifoga examensbevis i din ansökan)
• erfarenhet av arbete i ledande befattning
• erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning inom individ och familjeomsorg
• B-körkort
Meriterande:
• tidigare chefserfarenhet
• erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
• fortbildad inom systemteoretiskt arbete exempelvis lösningsfokuserat, nätverksarbete
• erfarenhet av att ha jobbat i offentlig verksamhet
• erfarenhet av samverkan med civilsamhället
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 april 2025 alternativt enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.
Intervjuer genomförs den 17 och 20 januari.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 9 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter