Upphandlare
Socialstyrelsen
Stockholm (Distans) Heltid
Skicka ansökan 27 dagar kvar
Upphandlare
27 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Välkommen att bli en del av vår upphandlingsenhet och jobba tillsammans med oss i en myndighet med ett variationsrikt och samhällsviktigt uppdrag Socialstyrelsen är Sveriges expertmyndighet för sektorn hälsa, vård och omsorg. Myndigheten är även sektorsansvarig samt beredskapsmyndighet och arbetar i den rollen med försörjningsberedskap för bland annat läkemedel och andra sjukvårdsprodukter. Hos oss kommer du ha möjlighet att arbeta inom många olika områden, exempelvis hälso- och sjukvård, socialtjänst, IT samt försörjningsberedskap. I din vardag kommer du att möta och stödja engagerade beställare med hög kompetens, ofta experter inom sina respektive områden. Vi söker dig som vill arbeta med offentliga affärer på en arbetsplats som är mitt i förändring och utveckling. På enheten har vi en bred kompetens inom inköps- och upphandlingsområdet, exempelvis affärsmässighet, upphandlings- och avtalsjuridik och säkerhetsskyddad upphandling. Som upphandlare ansvarar du för att ge stöd och projektleda upphandlingar i nära samarbete med beställare och sakkunniga. Våra större kategorier är IT, beredskap samt tjänster med stort fokus på hälso- och sjukvården. Du kommer tillsammans med kollegorna inom enheten, så som andra upphandlare, upphandlingssamordnare och upphandlingsjurister, arbeta strategiskt och påverka hur verksamheten bedrivs och utvecklas genom det interna utvecklingsarbetet. Du kommer också arbeta nära de verksamheter vi stödjer och där utveckla samarbetsformerna. På vår enhet kommer du att trivas om du värdesätter arbete i team, en stark gemenskap och ett gemensamt ansvarstagande för att nå uppsatta mål. Vi omvärldsbevakar och delar med oss av kompetens och erfarenhet till varandra på ett prestigelöst sätt och där vill vi att även du är med och bidrar. Vi söker dig som har • akademisk examen inom ekonomi, juridik, inköp, teknik eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som myndigheten finner relevant. • minst 3 års erfarenhet av offentlig upphandling och är väl förtrogen med hela upphandlingsprocessen. • goda kunskaper i upphandlingsreglerna, främst LOU. • erfarenhet av att projektleda och genomföra upphandlingsarbete och arbeta med kommersiella avtal. För att lyckas i uppdraget är du analytisk och strukturerad och kan arbeta självständigt. Du är pedagogisk med mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Att samarbeta och skapa goda relationer internt och externt är viktigt för dig. Som upphandlare hos Socialstyrelsen har du en stödjande och rådgivande roll och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt. Saklighet och opartiskhet är självklara utgångspunkter för dig. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är meriterande om du har • goda teoretiska och praktiska kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen och/eller dataskydd samt arbetat med säkerhetsskyddade upphandlingar • arbetat med IT-upphandlingar • erfarenhet av arbete med försörjningsberedskap • erfarenhet av och goda kunskaper om det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar • erfarenhet av och goda kunskaper om systematisk avtalsuppföljning • erfarenhet av strategiskt arbete och verksamhetsutveckling inom upphandlingsområdet   Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir upphandlare och din placering är på upphandlingsenheten. Du utgår från kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans i upp till två dagar i veckan.  När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV. Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Ann-Sofie Lillberg tel: 070-162 4088 [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed [email protected]. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark [email protected]. Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund [email protected] Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Sista ansökningsdag är 2025-01-15.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk