Lönechef
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Chef Lönechef Enhetschef
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Nu söker vi en engagerad lönechef för enheten HR Lön en central roll där du ges möjligheten att leda och utveckla våra löneprocesser. Vi erbjuder dig ett omväxlande och intressant arbete med stor möjlighet att påverka. Hos oss får du verka i en utvecklande arbetsmiljö tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare och kollegor. Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Lär mer om chefsuppdraget i vår Ledarpolicy som du hittar på vår webb. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Det huvudsakliga uppdraget som lönechef innebär ett övergripande ansvar för kommunens lönehantering och att se till att enheten arbetar effektivt och följer gällande lagar och kollektivavtal. Enhetens verksamhet omfattar även pensionshandläggning samt systemförvaltning av löne- och personalsystemet samt även visst ansvar för andra system inom HR-området. En viktig del i uppdraget som enhetschef är att leda och utveckla HR Lön samt att uppdraget som lönechef även ställer krav på att driva utvecklingsprojekt för att förbättra och effektivisera systemfunktionalitet, processer och system. Kristianstads kommuns löneenhet hanterar varje månad löner för ungefär 10 000 medarbetare inklusive tidsbegränsat anställda. En viktig del i uppdraget är att säkerställa att skattelagstiftning, kollektivavtal och andra regler som påverkar lönehanteringen och rapporteringen följs. Utöver att säkerställa att löneutbetalningar sker korrekt är den främsta uppgiften för lönechefen att leda medarbetarna inom HR Lön och säkerställa att de har rätt stöd och kompetens för att möta kommunens behov. Som lönechef är du en nyckelperson som samarbetar med exempelvis HR, IT och ekonomi samt ge utbildning och stöd till medarbetare inom löneområdet. Du är också en viktig kontaktperson vid interna och externa revisioner samt bidrar med expertis inom löneområdet. Enhetschefen ingår i ledningsgruppen för HR-avdelningen på kommunledningskontoret men även deltagande i kommunens digitaliseringsgrupp och HR-chefsgrupp tillsammans med alla förvaltningar. Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för, och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. En viktig faktor för att uppnå kommunens vision är möjligheten för våra chefer att omsätta ett närvarande ledarskap som framgångsrikt leder och utvecklar verksamhet och medarbetare. Tjänsten som enhetschef för HR Lön med 25 medarbetare innebär att du leder en central verksamhet med kompetenta och engagerade medarbetare. En chef företräder i alla sammanhang kommunen som arbetsgivare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med ett tydligt och närvarande ledarskap. Du är handlingskraftig och kan på ett engagerat sätt leda och inspirera dina medarbetare genom att vara lyhörd för andras idéer och synpunkter. Du är nyfiken, har ett omvärldsperspektiv och är bra på att se möjligheter. Du har högskoleutbildning med minst kandidatexamen med relevant inriktning för tjänsten såsom ekonomi alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har flerårig chefs- och ledarerfarenhet och ett väl vitsordat ledarskap. För att lyckas i rollen har du erfarenhet av att utveckla verksamheten genom tydliga processer och användandet av digitala tekniker. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med HR- och löneprocesser samt olika personalsystem alternativt erfarenhet av annan verksamhet som liknar löneområdet till sin karaktär. Kunskap om lagstiftning och kollektivavtal samt att kunna omsätta dessa regleringar i korrekta och effektiva löneprocesser är en fördel. Har du tidigare arbetat i en offentlig organisation är det meriterande. Självklart är du bra på att kommunicera och kan föra en god dialog med kommunens förvaltningar. Du behöver vara kvalitetsmedveten och samtidigt en förändringsledare som också lägger stor vikt vid att utveckla relationer. Du behöver ha en god helhetssyn på verksamheten och ditt ansvarsområde samtidigt som du behöver hantera praktiska frågor som kräver noggrannhet och fokus på detaljer. Därför vill vi att du är bra på att analysera och förstår konsekvenserna av olika beslut. Vi ser också att du är målmedveten med ett starkt fokus på planering, prioritering, resultat och uppföljning. Säkerhetsprövning sker innan anställningsavtal tecknas. ÖVRIGT Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare