Upphandlare 60-100%
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Upphandlare
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Fyrbodals kommunalförbund är ett av de fyra regionala kommunalförbunden i Västra Götalands län. Vi är en samarbetsorganisation för 14 kommuner och har i uppgift att arbeta för en sammanhållen, enkel och mer rationell hantering av de mellankommunala frågorna. Genom samverkan blir Fyrbodalområdet starkare och kan möta framtiden på ett bättre sätt.

Uppdraget innebär att inom ramen för en 60-procentig tjänst bistå med upphandlingskompetens riktat mot våra medlemskommuner som en del av projektet GreenFleets, ett projekt som ligger under avdelningen för Regional utveckling. Finns det önskemål om att arbeta mer än 60 procent kan det eventuellt finnas en möjlighet till detta genom att bistå våra medlemskommuner och andra projekt med upphandlingskompetens.

Vi söker dig som är intresserad av att göra skillnad genom fokus på hållbara inköp. Vi söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap med kollegor. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, påverka och ha roligt.

Arbetsuppgifter

Förbundet driver tillsammans med Boråsregionen projektet GreenFleets. Projektet ska stötta medlemskommunerna i omställningen inom flera olika delar av transportområdet. Ett av projektets insatsområden är att stötta kommunerna med att ställa krav på fossilfria transporter i upphandlingar. Inom projektet ska man bland annat identifiera transportintensiva upphandlingar, stötta i marknadsdialog, förankra arbetsprocesser för kravställning och ta fram mallar för kravställning.

Som en del av ditt arbete kommer du ingå Greenfleets projektteam bestående av projektledare och projektmedarbetare där din främsta roll är att bidra med upphandlingskompetens inom projektet. Du kommer att ha ansvar för att driva processer inom projektets insatsområde kring upphandling, med tyngdpunkt på avtal som innefattar omfattande transporter. Du kommer bland annat att stötta kommunerna i marknadsdialoger inför upphandlingar och söka “best practice”-lösningar för detta. Du kommer också att ge konkreta råd kring kravställning och utvärdering i specifika upphandlingar. Vidare innefattar arbetet insatser för att implementera långsiktiga metoder och arbetssätt i kommunerna, och utveckla deras organisering i upphandlingsarbetet med fokus på hållbara transporter. Här kommer du att kunna samarbeta med konsulter.

Mycket av arbetet sker digitalt men det innefattar även enstaka resor till kommunerna och deltagande i projektmöten två gånger om året (både i Danmark och Sverige). Projektet pågår mellan 2024-01-01 – 2026-12-31.

För den kandidat som önskar mer än en 60 procentig anställning är vi beredda att föra ett resonemang om andra arbetsuppgifter än de beskrivna ovan, det skulle t ex kunna innebära planera, leda och genomföra upphandlingar för andra verksamheter och projekt inom förbundet men också uppdrag åt våra medlemskommuner.

Med dina kunskaper, erfarenheter och idéer utvecklar du affärer, processer och arbetssätt och du arbetar med ständiga förbättringar. Omvärldsbevakning inom inköpsområdet samt marknadsdialog är en naturlig del av arbetet.

Kvalifikationer

  • Vi söker dig som har erfarenhet av att driva upphandlingar inom offentlig sektor (god kännedom om lagen om offentlig upphandling) samt har för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik. Vidare har du erfarenhet och vana att använda Officepaketet, Tendsign eller annat upphandlingssystem, Du har god förmåga att uttrycka dig i svenska språket, i både tal och skrift, och kan presentera komplex information på ett pedagogiskt sätt.
  • Som person har du har du mycket driv och en vilja att få saker gjorda. Du tar egna initiativ och har lätt för att ta kontakt och arbeta tillsammans med personer utanför den egna organisationen. Du har lätt för att växla perspektiv och interagera med många olika målgrupper. Du är kommunikativ och har förmåga att förmedla dina kunskaper. Du kan göra avvägningar, kommunicera eventuella målkonflikter och klargöra ställningstaganden.
  • Du är strukturerad, prestigelös och flexibel och har lätt för att prioritera om, när omständigheterna kräver det.
  • Du är serviceinriktad, noggrann och engagerad i ditt arbete. Du har lätt för att röra dig mellan strategisk och operativ nivå.


Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med hållbara inköpsprocesser, till exempel genom att ställa krav på hållbara transporter i offentliga upphandlingar och/eller har erfarenhet av att arbeta med verktyg och metoder för hållbar upphandling.

Övrigt

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Läs mer på www.fyrbodal.se

Ansökan

Vi vill ha din ansökan senast 2025-01-12 på e-post: [email protected]. Intervjuer kan komma att ske löpande.

Anställningsform och omfattning

Projektanställning på 60–100 % till och med 2026-12-31

Tillträde

Snarast eller enligt överenskommelse.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre

Liknande jobb

Inköpare Purchaser Upphandlare
17 dec
Upphandlare Upphandlingskonsult Offentlig upphandlare Upphandlingssamordnare Upphandlingsspecialist Upphandlingsadministratör
13 dec
Administratör Orderhanterare Orderkoordinator Orderadministratör Kontorsadministratör Logistikadministratör Administrativ koordinator
18 dec