Arbetsbeskrivning
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag och vi är ca 750 medarbetare som varje dag arbetar för att minska stockholmarnas klimatpåverkan. Vi värmer över 800 000 stockholmare och vårt 300 mil långa fjärrvärmenät är navet för de samhällsnyttor som vi skapar. Vi planerar att bygga en anläggning för koldioxidinfångning vid vårt biokraftvärmeverk i Värtan med potential att fånga in 800 000 ton koldioxid per år, vilket är mer än Stockholms vägtrafik släpper ut under samma period.
Vi behöver fler duktiga medarbetare och hoppas att du vill vara med oss på vår Exergiresa.
Vad kan vi erbjuda dig?
I rollen levererarar och utvecklar du bolagets energi-, mät och inkopplingstjänster till kunder i Stockholm. Med kvalite, hållbarhet och kunden i fokus bidrar du till och utvecklar Stockholm Exergis affär och vår resa mot att bli klimatpositiva. Du ansvarar för leverans och utveckling av din organisation bestående av två grupper inom ansvarsområdena inkoppling av nya kunder, avhjälpande underhåll och leverera energitjänster till kunder. Du har personalansvar för två gruppchefer och för en enhet med ca 25 medarbetare och kommer sitta i ledningsgruppen för Försäljning. Stor vikt kommer att ligga på vidareutveckla digitala lösningar till kund men även för intern excellence i utförandet. Teamet levererar ungefär 1000 digitala och fysiska tjänster årligen, med en tät dialog med våra kunder och kollegor.
Du ansvar bland annat för teamets rapportering och planering på kort och lång sikt, deltagande och drivande i externa branschforum, samverkan med externa parter såsom ramavtals- och underleverantörer tät dialog med våra kunder tillsammans med våra säljare, energiexperter och kundcentralstekniker samt driva strategiska beslutsfrågor och kontinuerlig utveckling på kort och lång sikt. Du jobbar tätt med kollegor inom teamet och från olika delar av bolaget likväl som externa aktörer och kunder. Du leder ett helhetsansvar för leveransen idag och i framtiden genom ett starkt samarbete med andra.
Rollen är en tillsvidareanställning och har sin utgångspunkt i Hjorthagen.
Varför jobba med mig?
Som chef och ledare för rollen tycker jag att personlig utveckling och självledarskap är det viktigaste. Det skapar ett bra samarbete och resultat för idag men även för imorgon. Din personliga utveckling kommer inte bara hjälpa dig, utan även dina kollegor och bolaget i sin helhet. I rollen får du även möjlighet att utveckla kollegor i teamet, för att varje dag ska bli lite mer effektiv, lite fler nöjda kunder och ha än mer kul på jobbet. Att vara professionella, skapa resultat tillsammans och ha kul tillsammans!
Martin Brollin, Chef Eftermarknad och Service
Vem är du som person?
Alla som jobbar hos oss måste vara nyfikna, ta initiativ och ansvar. För just den här rollen finns några egenskaper som är extra viktiga
• Agerar som en förebild - Visar sin övertygelse genom handling. Söker sig till utmaningar, lever våra värderingar, samspelar
med andra enheter och verkar för helhetens bästa. Har ett inkluderande förhållningsätt och välkomnar
olika perspektiv.
• Är kommunikativ - Förmedlar en vision som engagerar. Skapar förståelse för vägval och tydlighet i riktning. Engagerar
och involverar medarbetare i dialog och beslutsfattande.
• Stöder självledarskap och utveckling - Utmanar och ingjuter mod. Coachar och ger feedback. Skapar förutsättningar för ständigt lärande
och visar tillit.
• Är beslutsam - Har mod att fatta beslut även i svåra situationer. Följer fattade beslut. Uppvisar god affärsförståelse,
ekonomiskt tänkande och förmåga till riskbedömning vid beslutsfattande.
Krav
• Civilingenjörsutbildning eller motsvarande utbildning i kombination med för rollen relevant arbetslivserfarenhet.
• Erfarenhet av ansvar för strategiska och operativa frågor, övergripande planering och uppföljning.
• Erfarenhet av arbete som chef med personalansvar.
Nyfiken på oss eller våra anläggningar?
– Det är en blandning av strategiskt och operativt arbete, där jag får tala både med kunder om vad som är bra och vad som kan bli bättre och med utvecklare om hur vi kan lösa det. Det allra roligaste är att få höra av mig tillbaka till kunder som har hjälpt till med feedback i utvecklingen och berätta om att vi har löst det de önskat sig säger Camilla, systemägare
Vi är fler kollegor som gärna vill ge en inblick i vårt arbete. Läs våra berättelser här.
Två av våra anläggningar kan du dessutom besöka virtuellt. Gå in på stockholmexergi.se/virtuell-vartaverket eller stockholmexergi.se/virtuell-bristaverket. Det fungerar i både dator och mobil.
Rekryteringsprocessen
• Mer nyfiken på hur rekryteringsprocessen går till? Läs mer här.
Välkommen med din ansökan senast 12 januari 2025!