Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan.
Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län
Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö.
På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö.
Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden.
På en del av Birgittaskolans område ligger en annan av SPSMs skolor, Åsbackaskolan. Den skolan tar emot elever från hela landet och som är döva eller har en hörselnedsättning och som följer kursplanen för den anpassade grundskolan, inriktning ämnesområden.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en specialpedagog som ska komplettera vårt team av olika kompetenser inom elevhälsoteamet på Birgittaskolan och Åsbackaskolan.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge stöd ur ett specialpedagogiskt perspektiv till elever, medarbetare och ha ett nära samarbete med vårdnadshavare samt nätverk runt eleven. Pedagogisk utredning, handledning och anpassningar i lärandemiljön ingår också i ditt ansvarsområde.
Du har också ett ansvar för det förebyggande och hälsofrämjande arbetet samt stödja elevernas utveckling mot kunskapsmålen.
Tillsammans med övriga medarbetare har du ansvar för att främja ett positivt samarbetsklimat i elevhälsan och skolverksamheten.
Vi erbjuder dig:
- ett omväxlande och stimulerande arbete där du i samverkan har
stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation
- goda utvecklingsmöjligheter
- spännande och utmanande pedagogiska dilemman
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har specialpedagogexamen
- har god förmåga att arbeta i team och enskilt, förmåga att utveckla nya kontakter samt att du kan arbeta strukturerat och att du levererar i tid
- är väl förtrogen med bestämmelserna om särskilt stöd och extra anpassningar
- har kompetens inom IT i lärandet (göra anpassningar och förmåga att implementera)
Det är meriterande om du:
- kan svenskt teckenspråk, och om du inte kan svenskt teckenspråk så ska du ha ett starkt intresse av att vilja lära dig.
- har erfarenhet av arbete med elever som är döva eller som har en
hörselnedsättning
- har erfarenhet av att möta andra kulturer
- har erfarenhet av kartläggningsarbetet
- har erfarenhet av arbete med elever som har NPF.
- har erfarenhet av att ha arbetat inom anpassad grundskola och vara
förtrogen med kurs- och läroplanerna inom den skolformen.
Vi värdesätter att du:
- är självständig
- är duktig på relationsskapande
- har en hög samarbetsförmåga
- har omdöme och
- är strukturerad.
På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag.
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.