Akademikernas a-kassa söker försäkringshandläggare
Skicka ansökan 19 dagar kvar
Handläggare Försäkringshandläggare
19 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till ett välfungerande trygghetssystem och en flexibel arbetsmarknad? Nu söker vi engagerade handläggare som vill vara med i en spännande utvecklingsfas som kommer ställa höga krav på flexibilitet och nytänkande.

Bli en del av Sveriges största a-kassa

Akademikernas a-kassa är Sveriges största a-kassa med över 785 000 högskoleutbildade medlemmar i alla branscher och sektorer - både anställda och företagare. Vi ser till att människor som förlorar sitt jobb får den ersättning de har rätt till.


Dina arbetsuppgifter

Hos Akademikernas a-kassa har du en viktig roll i att bidra till en trygg och välfungerande arbetsmarknad genom det arbete du gör varje dag. I oktober 2025 träder en ny försäkring i kraft, vilket innebär att vi behöver förändra våra arbetsprocesser och lära nytt. I din roll som försäkringshandläggare är du viktig när vi behöver utveckla våra processer och rutiner till de nya förutsättningarna. Samtidigt säkerställer du att vi fortsätter leverera service av hög kvalitet till våra medlemmar, alltid med vårt servicelöfte i fokus: rätt, snabbt och respektfullt.

Dina arbetsuppgifter kommer inledningsvis främst bestå av att hjälpa medlemmar att söka ersättning, informera om vilka rättigheter och skyldigheter man har som arbetslös och hur man använder våra digitala tjänster. Du kommer att informera om ärendestatus och utbetalningar samt ha kontakt med myndigheter, fackförbund och försäkringsbolag. Kontakten med medlemmarna sker dagligen via framför allt telefon, mejl och meddelanden i vårt ärendehanteringssystem Våra sidor.

För att komma in i arbetet inleds anställningen med en introduktionsutbildning som varvas med arbete och handledning av erfarna kollegor. Därefter kommer du parallellt med arbetet utbildas i nya försäkringsregler och nya arbetsprocesser tillsammans med dina handläggarkollegor. Under ditt andra år får du en fördjupad utbildning för att börja arbeta med att utreda och fatta beslut om våra medlemmars rätt till arbetslöshetsersättning. Du har med andra ord en lång utvecklingsresa att se fram emot!

Vem är du?

För att lyckas i den här rollen är det viktigt att du uppskattar att ha telefonkontakt med medlemmar för att ge service, du behöver vara bra på att kommunicera och vara ödmjuk i kontakten med våra medlemmar. En bra förutsättning är också att du är strukturerad och har förmågan att planera din arbetsdag, samtidigt som du är prestigelös och kan växla mellan arbetsuppgifter när det behövs. Du tar ansvar för att lösa dina arbetsuppgifter, som bidrar till att vi tillsammans når våra mål. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi ser gärna att du har:

  • en avslutad akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
  • tidigare arbetslivserfarenhet inom service
  • tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta med handläggning, rådgivning eller utredning.
  • förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, framför allt på svenska men även på engelska
  • god dator- och systemvana samt grundläggande kunskaper i Officepaketet

Vi ser det som meriterande om du har:

  • kunskaper om arbetslöshetsförsäkringen och/eller förvaltningsrätt
  • tidigare arbetslivserfarenhet från en a-kassa

Du erbjuds

Vi erbjuder många förmåner. Genom vårt kollektivavtal har vi bland annat:

  • Förkortad arbetsvecka på 37,5 timmar
  • Lunchförmån via Edenred till ett värde av 1 452 kronor per månad
  • Friskvårdsbidrag på 4 980 kronor per år
  • Tjänstepension enligt ITP
  • Tillgång till Benify:s förmånsportal

Vi sitter i fina lokaler på Södermalm i Stockholm men det finns också möjlighet att arbeta hemifrån när arbetet tillåter. Läs gärna mer om oss och våra förmåner på vår hemsida.

Vi söker ett flertal nya försäkringshandläggare med start den 24 mars 2025. Anställningarna är tillsvidaretjänster på heltid med sex månaders provanställning.

Ansökan

Ansök genom att skicka in ditt CV och svara på urvalsfrågorna. För att kunna göra en så rättvis och likvärdig bedömning av alla kandidater önskar vi att du inte skickar in något personligt brev och inte något foto i ditt CV.

Sista ansökningsdag är 8 januari 2025. Urval och intervjuer påbörjas efter ansökningstidens slut, och vi hör av oss så snart som möjligt därefter.

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-generalist Anton Engström på [email protected]. Observera dock att frågor besvaras först från och med den 7 januari. Facklig representant är Beatrice Ammer Hök som du når på [email protected].


Välkommen att bli en av oss!

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss därför att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk