Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder här en möjlighet att få bli en av oss på avdelning vuxna på förvaltningen arbete och välfärd. Som specialist hos oss får du en möjlighet att arbeta med utveckling av socialt arbete tillsammans med engagerade och kunniga kollegor på en avdelning med höga ambitioner när det gäller kvalitet, organisation och resultat.
På avdelning vuxna har vi ansvar för att utreda, besluta och ge insatser till vuxna inom skadligt bruk och beroende, boende, socialpsykiatri samt övriga insatser för vuxna invånare. Hos oss arbetar enhetschefer, socialsekreterare, behandlingspedagoger och boendestödjare m.fl. tillsammans för att ge våra invånare det stöd de behöver för att kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande i sin vardag.
Vi kommer nu att utöka vår avdelning med två specialister som tillsammans med våra enheter kommer att arbeta med att utveckla myndighetsutövningen med fokus på rättssäkerhet. Denna befattning är ny på vår avdelning och därför har du en spännande möjlighet att få vara med och utforma rollen och uppdraget tillsammans med övriga medarbetare på avdelningen och förvaltningen.
Förvaltningens gemensamma uppdrag är att ha ett teambaserat förhållningssätt och en tillgänglig socialtjänst som arbetar förebyggande och möter den enskildes behov. Vill du bli en del av vårt team och samtidigt bidra till utveckling av det viktiga arbete vi utför?
Vad innebär rollen som specialist
I rollen som specialist kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att säkerställa rättssäkerheten inom socialtjänstens uppdrag på avdelningen, vara delaktig i att utveckla insatser som skapar mervärde för våra invånare, ansvara för samsyn inom avdelningen och förvaltningen samt hålla rutiner aktuella och kända. Du kommer vid behov ansvara för samordning av individärenden på avdelningen och delta vid individutskottets sammanträden. Du kommer också ha en aktiv roll i avdelningens arbete med att utveckla uppföljningen av våra placeringar.
Som specialist kommer du även att vara en viktig del i introduktionen av nya enhetschefer på avdelningen samt handleda och stödja chefer, grupper och enskilda medarbetare ur ett rättssäkerhetsperspektiv.
KVALIFIKATIONER
Förmåga och erfarenhet av att leda och driva processer. Pedagogisk förmåga, uttrycka sig väl i tal och skrift, vara bekväm med att leda och stödja chefer, medarbetare och grupper samt finna vägar för samverkan. Socionomexamen eller annan eftergymnasial utbildning som anses likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav.
Vem är du?
För att passa i rollen behöver du ha lång erfarenhet av att arbeta inom myndighetsutövning för socialtjänst. Du ska ha ett intresse av systematiskt kvalitetsarbete och vara van att arbeta självständigt och uppskatta vikten av god samverkan. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där framför allt tydlighet, trygghet, struktur och ansvarstagande bedöms vara avgörande egenskaper för att lyckas i rollen.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.