Utredare inom analys och uppföljning
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Utredare
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsområdet. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter. Avdelningen för analys och uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Avdelningen ansvarar också för att ge metodstöd i utredningsmetodik till övriga delar av myndigheten. Avdelningen är indelad i två enheter och består i dagsläget av cirka 20 personer med olika kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning. Nu söker vi två utredare inom analys och uppföljning med goda kunskaper inom utredningsmetodik, och med vana av att skriva rapporter av utredningskaraktär. Tjänsterna ställer krav på goda kunskaper i kvantitativa metoder. Arbetsuppgifter Som utredare på avdelningen för analys och uppföljning kommer du få arbeta med att, • analysera och följa upp jämställdhetspolitiken, i huvudsak genom analys av indikatorer och annan relevant statistik som kan bidra till ökad kunskap om samhällsutvecklingen. • utveckla myndighetens metodstöd till övriga delar av myndigheten. • förklara och kommunicera resultat, komplicerade samband och jämställdhetspolitiska utmaningar både muntligt och skriftligt. Arbetet ställer stora krav på analytisk och kommunikativ förmåga, och kunskaper om olika metoder för insamling och analys av data, såväl kvalitativa som kvantitativa. Tjänsten kräver en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs också en pedagogisk förmåga, samt vilja och förmåga att sätta sig in i nya områden. Konkret innebär arbetet att ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av underlag, skriva rapporter och representera myndigheten i olika sammanhang, både nationellt och internationellt. Arbetet inbegriper även att bidra till att utveckla och förvalta arbetet med indikatorer på myndigheten, samt att ge internt metodstöd. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med andra på myndigheten, och i samverkan med andra aktörer på området, främst andra statliga myndigheter. Kvalifikationer • Akademisk examen inom område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. • Flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete. • Erfarenhet i att bearbeta, analysera och presentera statistik med kvantitativa metoder. • Mycket goda kunskaper i kvantitativa metoder som rör uppföljning och analys. • Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har • God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken. • Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd verksamhet. • Projektledarerfarenhet eller likvärdig arbetsledande funktion. • Kunskap och erfarenhet av utrednings- och analysarbete kopplat till de jämställdhetspolitiska delmålen, till exempel makt och inflytande, utbildning, mäns våld mot kvinnor. • Erfarenhet av att arbeta med att sammanställa kunskaps- eller forskningsöversikter. • Erfarenhet av att i samhällsanalys arbetat med tvärande perspektiv. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet För tjänsten behöver du ha en mycket god pedagogisk förmåga och en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är av mycket stor vikt att du kan strukturera, prioritera och planera ditt arbete väl och att du har förmåga att skapa goda relationer både internt och externt. Vidare ser vi att du som söker är resultatinriktad och har god förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemområden, att kunna möta deadlines och leverera resultat av god kvalitet. Anställningsinformation Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsterna är placerade på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Resor i tjänsten kan förekomma. Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen. Praktisk information Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Line Säll, Enhetschef, 031-392 90 18. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 91 60. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Robert Kristiansen 031–392 90 83. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Välkommen med din ansökan senast 13 januari 2025. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk