Styrelseledamot till LF Kalmar
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Verksamhetskonsult
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om företaget LF Kalmar är ett kundägt och lokalt förankrat bolag som verkar i hela Kalmar län. Vi ägs av våra kunder, mer än 125 000 länsbor, det betyder att våra kunders bästa är vårt enda intresse och långsiktiga mål. LF Kalmar har en lång historia och fyller 185 år under 2025. Vi erbjuder tjänster inom försäkring, bank och fastighetsförmedling och arbetar aktivt för att skapa trygghet och långsiktig hållbarhet för våra kunder och samhället. LF Kalmar är ett av 23 kundägda och självständiga Länsförsäkringsbolag. Bolagen samverkar långsiktigt inom federationen och äger tillsammans Länsförsäkringar AB med dotterbolag. Bolagets verksamhet är starkt reglerad och styrs av legala krav, med Finansinspektionen som tillsynsmyndighet. Läs gärna mer om oss: https://www.lansforsakringar.se/kalmar/privat/om-oss/ Tjänstebeskrivning Vill du vara med och forma framtiden för ett av länets viktigaste bolag? Valberedningen i LF Kalmar söker nu en engagerad och erfaren styrelseledamot som tillsammans med övriga styrelsemedlemmar bidrar till att utveckla verksamheten och göra skillnad för Kalmar läns invånare. Välkommen med din ansökan! Rollen som styrelseledamot Som styrelseledamot i LF Kalmar kommer du att spela en viktig roll i att forma företagets strategiska inriktning och framtida tillväxt. Du ingår i en engagerad och utvecklingsorienterad styrelse. Styrelsen sammanträder ca 12 gånger per år, därtill kommer arbete i något av bolagets tre utskott. I detta uppdrag samarbetar du med övriga styrelsemedlemmar för framtagande av mål och strategier, driver affärsutveckling, fastställer styrdokument samt coachar och utvärderar bolagets operativa ledning. Styrelsen ansvarar ytterst för bolagets organisation och förvaltning. Din roll i styrelsen innebär att du behöver vara väl insatt i bolagets ekonomi för att säkerställa en god regelefterlevnad och en effektiv riskhantering. En väl genomarbetad strategi för bolagets verksamhet har tagits fram med ett tydligt fokus på tillväxt och lönsamhet. Din erfarenhet av förändringsarbete blir ett viktigt komplement i det fortsatta arbetet och med dina erfarenheter och dina insikter bidrar du kring möjligheter för utveckling och innovation. Varje styrelseledamot förväntas avsätta tillräckligt med tid för att sätta sig in i bolagets ärenden, bilda en välgrundad uppfattning och fatta beslut i olika frågor. Som ny ledamot ska du dessutom genomgå relevant introduktionsutbildning samt andra utbildningar som är lämpliga för uppdraget. Kvalifikationer Vem söker vi? Du som söker är väl förankrad i Kalmar län, samt har ett relevant nätverk och affärskontakter inom länet. Du har några års erfarenhet av styrelsearbete och gärna erfarenhet av att leda förändringsarbete. Erfarenhet från bank- och/eller försäkringsbranschen är mycket meriterande. Som person är du engagerad och nyfiken och du har ett strategiskt och coachande förhållningssätt. Du är utvecklingsorienterad och trivs med att utmana samt bidra med nya perspektiv. Vi söker dig som har ett strategiskt tänk, som gärna agerar bollplank i frågor kring affärsutveckling. Vi tror att du har ett starkt affärssinne och en talang för att skapa och utveckla affärer. Om du dessutom har ett starkt engagemang för hållbarhet och innovation, och erfarenhet av digitalisering då är detta rollen för dig. Vad erbjuder vi dig? Som styrelseledamot får du en central roll i att påverka och utveckla ett bolag med stark lokal förankring och stort samhällsengagemang. Vi erbjuder dig ett meningsfullt uppdrag där du får vara delaktig i att säkra en trygg framtid för kunder och samhälle. Dessutom ger vi dig ett härligt samarbete med engagerade och passionerade kollegor i styrelsen och ledningen. Om du är redo att ta dig an ett betydelsefullt uppdrag och bidra med din erfarenhet och ditt engagemang, är du varmt välkommen med din ansökan! Låter det intressant? Valberedningen i LF Kalmar har valt att samarbeta med rekryteringsföretaget NearYou. Har du några frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Terése S Carlstedt på telefon 0734-666 884 eller e-post [email protected]. Din ansökan skickar du in via NearYous hemsida, www.nearyou.se, senast söndagen den 12 januari 2025. I den här rekryteringen kommer vi att arbeta med ett löpande urval så skicka gärna din ansökan redan idag. Med anledningen av den nya dataskyddsförordningen GDPR, ber vi dig att utesluta de sista fyra siffrorna i ditt personnummer samt eventuella referenskontakter i din ansökan/CV. Vi tar ej emot ansökningar via e-post. Välkommen med din ansökan! Om NearYou NearYou är ett rekryterings- och bemanningsföretag med kontor i 17 städer. Vi har gått från att vara ett bolag bland andra i branschen till att också bli en samhällsaktör. Med oss som partner och arbetsgivare lovar vi att ge mer av det vi är bäst på. Vi är bäst på att vara nära, mänskliga och en motpol till stress, människor som statistik och en alltför opersonlig digitalisering. Vi är hos dig, ett handslag, ett löfte. För dig som kandidat innebär det en aktör som backar dig, oavsett var i karriären du är och vill vara. Vi vill vara tryggheten i en snabb värld. Vi stöttar, utmanar och frågar hur det går. Helt naturligt, tycker vi. Läs gärna mer om oss på www.nearyou.se

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Samordnare Controller It-controller Trafikutredare Projektcontroller Trafikkoordinator Avdelningscontroller
13 dec
Revisor Inköpare Rådgivare Analytiker Controller Projektledare Lönespecialist Ekonomiassistent Kredithandläggare Redovisningsekonom Business Controller Ekonomiadministratör CFO (Chief Financial Officer)
13 dec
Handläggare Administratör Kundhandläggare IT-administratör Webbadministratör Kundadministratör
13 dec