Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till avdelningen beslutstöd inom division System söker vi nu produktägare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.
Om tjänsten
Läs hela annonsen på www.svk.se/ledigajobb
Vi söker nu produktägare för att styra utvecklingen av balanseringsområdet. Detta görs i tre olika typer av produktägare roller
• Som produktägare i våra interna utvecklingsorganisationer, här hanterar du ett eget agilt utvecklingsteam.
• Som kravställare mot extern It utveckling där utvecklingen sker hos leverantör.
• Som koordinerande där du är Svenska kraftnäts röst i det Europeiska samarbetet
Just nu genomgår samtliga produkter kopplade till balansering en förändringsresa för att efterleva nya krav på handel av reserver som harmoniserar Europa.
I rollen som Produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet, el- och balansmarknader samt inom IT-lösningar. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät och hos andra TSO:er. Du kommer att vara den viktiga länken mellan Svenska kraftnät kärnverksamhet och IT utveckling. Du kommer även att representera Svenska kraftnät i nordiska och europeiska samarbeten där du får möjlighet att aktivt påverka förändringar på kort- och lång sikt.
Vidare innebär rollen att
• kontinuerligt definiera produkten, följa upp att produkten möter verksamhetens behov samt att produkten utvecklas i takt med verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt
• ha nära kontakt med användare av produkten för att förstå deras behov och hur de ska prioriteras
• tillse att Svenska kraftnäts behov prioriteras och utvecklas hos leverantören
Avdelning Beslutsstöd är länken mellan Svenska kraftnäts systemdivision och division IT. Avdelningen består idag av 6 enheter där vi nu söker fyra produktägare till enheten Balanseringsstöd.
Om dig
Skall krav:
Då tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt söker vi dig som arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt arbetssätt samt driver dina processer framåt. Som person är du lugn och analytisk där du behåller ett realistiskt perspektiv och kan prioritera vid stressande situationer. Då rollen bland annat innebär omvärldsbevakning söker vi dig som har förmågan att se helheter utifrån verksamhetens bästa. Du arbetar även bra med komplexa frågor och kan analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du minst kandidatexamen från universitet eller högskola inom relevant område som t.ex. elkraft, energisystem, IT alternativt motsvarande utbildning/erfarenhet förvärvad på annat sätt som myndigheten anser relevant.
Du har:
• kandidatexamen och minst 5 års aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område eller masterexamen och minst 3 års aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område.
• minst 3 års erfarenhet av behovsanalys och kravställning för IT utveckling
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har något eller några av nedan men inte ett krav för att bli kallad på intervju.
• teoretiskt eller praktiskt förvärvad kunskap om kraftsystem, balansering eller elmarknad.
• arbetslivserfarenhet av kontrollrumsnära verksamhet eller system
• erfarenhet av projektledning, testledning, processarbete eller förändringsledning
• erfarenhet av arbete inom stora agila organisationer
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst främst inom Norden ca 1 gång i månaden
• Sista ansökningsdag, 2025-01-17, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
• Förmåner | Svenska kraftnät
Kontakta gärna rekryterande chef Robert Söderholm 073-988 7896 , alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén 010-475 80 07, Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post:
[email protected]
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät