Arbetsbeskrivning
Malmö Opera är musikdramatikens hjärta och röst i Skåne. Huset invigdes 1944 och är centralt placerat i Öresundsregionen, bara 20 minuter från Köpenhamn. Scenen är en av de största i Europa och den amfiteaterformade salongen rymmer 1500 besökare. Vi spelar klassisk, modern och nyskriven musikdramatik. Malmö Opera har drygt 285 tillsvidareanställda och 500–700 pjäsengagerade per spelår. Under ett spelår producerar vi drygt 300 föreställningar för stora scenen samt för barn-, ungdoms- och turnéverksamheterna.
Vi erbjuder dig anställning i en inspirerande miljö där vi gemensamt arbetar för att skapa optimala förutsättningar för att vår publik ska få ta del av musikteater i hela dess bredd. Vi tror att mångfald av kompetenser skapar de bästa förutsättningarna för Malmö Operas arbetsklimat, kreativitet och kvalitet.
Vi söker en kommunikationschef att leda vår kommunikations- och marknadsavdelning. Välkommen med din ansökan!
Arbetsbeskrivning
Kommunikationschefen ansvarar för intern- och extern kommunikation och marknadsföring på Malmö Opera och leder arbetet på avdelningen på ett nära och operativt sätt. Ett stort intresse för, och kunskap om, kulturbesökares drivkrafter, behov och önskemål är avgörande hos Kommunikationschefen liksom en vilja att ge publiken i hela Skåne möjlighet att ta del av utbudet. Kommunikationschefen leder arbetet på Kommunikations- och marknadsavdelningen inom sektionen för Produktion, Planering och Publik vilket omfattar medarbetare som arbetar med projektledning, sociala medier, CRM, webb, grafisk formgivning, copy, foto och sociala medier. Kommunikationschefen är direktrapporterande till sektionschefen och ingår i sektionens ledningsgrupp tillsammans med försäljningschef, chefsproducent och planeringsansvarig.
Kommunikationschefen är själv involverad i och måste ha god förmåga att hantera verktyg för marknadskommunikation, SoMe, layout, text, bild och rörligt material jämte en god strategisk förmåga att upprätta marknadsplaner och arbeta mot mål i enlighet med Malmö Operas vision. Ett stort fokus ligger på chefs- och ledarskapet för avdelningens medarbetare där kommunikationschefen ska vara en närvarande och aktiv ledare och coach i det dagliga arbetet.
Ett nära samarbete krävs med försäljningschefen tillsammans med försäljningsavdelningen där ansvar och uppgifter inte sällan går i varandra och är direkt sammankopplade. Här krävs ett flexibelt, lyhört, prestigelöst och öppet sinne och en känsla för samarbete och smarta lösningar. Sektionens övriga avdelningar och medarbetare liksom sektionschef är också viktiga samarbetsparter och resurser, liksom naturligtvis övriga medarbetare på Malmö Opera.
Kvalifikationer
För att lyckas i den här tjänsten bedömer vi att du behöver:
• För tjänsten relevant högskoleexamen (180 hp) inom kommunikation alternativ annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat. Utbildning inom marknadsföring är meriterande.
• Mer än fem års erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete mot såväl externa som interna mottagare.
• Dokumenterad erfarenhet av marknadsföringsarbete och varumärkesbyggande.
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet av chef- och ledarskap.
• Goda färdigheter i att bygga nätverk och skapa goda relationer.
• Goda kunskaper i såväl svenska som engelska i tal och skrift.
Anställningsförhållanden
Tjänsten avser heltid med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex (6) månaders provanställning till denna tjänst.
Urval sker löpande, välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025.
Klicka på ansök-knappen nedan och bifoga CV och personligt brev.
Observera att vi inte tar emot ansökningar per epost.
Vi undanber oss alla erbjudande om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.