Länsstyrelsen söker juriststudenter till överklagandeenheten

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen söker juriststudenter – -till enheten för överklaganden för extrajobb på deltid Är du en samhällsintresserad juriststudent som avklarat minst två terminer av din utbildning? Är du dessutom ansvarstagande, noggrann och har utrymme att ha ett extrajobb vid sidan av studierna? Då kan du vara den vi söker! På Enheten för överklaganden handlägger vi överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Enheten är en del av Avdelningen för rättsliga frågor och består av cirka 20 jurister och 3 handläggare. Vi behöver just nu förstärka enhetens beredningsgrupp där du kommer att fungera som stöd till enhetens jurister och handläggare. Uppgifterna kommer att variera utifrån verksamhetens behov och inflöde av ärenden. Exempel på arbetsuppgifter är granskning av nyinkomna ärenden, utskick av förelägganden, expediering av beslut, överlämnande av ärenden till domstol, utlämnande av allmän handling, hantering av enhetens delgivningsärenden samt telefon- och mejlkontakt med parter. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Utöver förmågan att ställa om snabbt ställer arbetet krav på förmåga att effektivt och självständigt kunna göra rättssäkra bedömningar och prioriteringar. Vi värdesätter därför lyhördhet och förmåga att anpassa arbetsinsatsen avseende såväl tid som utförande för att tillgodose verksamhetens behov och därmed uppnå målen. Är du den vi söker? Du ska ha - pågående studier på juristlinjen (som när den är klar ger 270 högskolepoäng) och ha avklarat minst två terminer av din utbildning - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö - god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - god samarbetsförmåga Du ska vara - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp lösningsinriktad och flexibel - lyhörd, prestigelös och hjälpsam Det är meriterande om du har - erfarenhet av ärendehandläggning på Länsstyrelse kunskaper i ärendehanteringssystemet Platina - erfarenhet av administrativt arbete Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer. Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och möjligheter finns att delvis arbeta på annan plats än kontoret. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Ansökan och anställningsvillkor Antal tjänster: 2 Anställningsform: Särskild visstidsanställning 6 månader Omfattning: Deltid, 20 %, med möjlighet att styra upplägget utifrån studiebehov. Tillträde: Omgående Referensnummer: 112-67164-2024 Sista ansökningsdag: 2025-01-10 I din ansökan ska du bifoga ditt CV svara på ett antal urvalsfrågor. Kontaktpersoner Lovisa Ristner, enhetschef, Tel 010-223 12 35 Fackliga företrädare Mia Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35 Björn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet 3 - 6 Månader