Arbetsbeskrivning
Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.
Omsorgsförvaltningen
Omsorgsförvaltningen är i behov av att rekrytera en enhetschef till vårt demensboende Solgården. Till Solgården hör även en hemtjänstgrupp som arbetar kommunövergripande. Vi är inne i ett spännande skede där vi har omorganiserat och stärkt upp organisationen med fler chefer för att skapa bättre förutsättningar till en bra arbetsmiljö för både chefer och medarbetare. Solgården har även påbörjat en utbyggnad med ytterligare två avdelningar vilka ska stå klara för inflytt i början på 2026. Totalt kommer det att finnas 6 avdelningar med 8 platser vardera.
Vi välkomnar dig att ansluta till vår ledningsgrupp som för tillfället består av förvaltningschef, biträdande förvaltningschef och fjorton enhetschefer och en biträdande enhetschef. Vi hoppas du har glatt humör och humor och gillar de utmaningar som ett chefskap innebär. För närvarande är ni två enhetschefer som tillsammans ansvarar för helheten med både boende och hemtjänst.
Arbetsuppgifter
Som chef inom Smedjebackens kommun:
-Företräder du arbetsgivaren.
-Genomför du politiska styrda uppdrag.
-Företräder du ett helhetsperspektiv för kommunen.
-Har du ansvar för verksamheten, personal och ekonomi inom ditt område.
Vilket innebär:
-Du ska säkerhetsställa att den egna verksamheten bedrivs i enlighet med lagar, förordningar och politiska
mål i kommunen.
-Du bidrar till metod-och verksamhetsutveckling.
-Du samverkar både internt och externt.
-Du planerar och följer upp verksamheten.
-Du deltar aktivt i ledningsgruppens verksamhet.
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll kan komma att förändras över tid.
Kvalifikationer
Du har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdig.
Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta inom området demens.
Du behöver ha erfarenhet av och kunskaper i schemaläggning.
Det är en fördel om du har erfarenhet av ny teknik inom äldreomsorgen.
Tidigare chefserfarenhet av särskilt boende, hemtjänst eller korttidsboende för äldre är meriterande.
Kunskaper i finska är meriterande och körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Du ska vara tydlig i din ledarroll samt vilja och våga satsa på utmaningar. Vara praktisk och strukturerad, kunna leda och fördela arbetet samt få dina medarbetare delaktiga i verksamheten och tillsammans skapa en bra arbetsmiljö. Du ska ha lätt för att samarbeta och ha ett strategiskt tänk för
verksamheten. Du är kvalitetsmedveten och prestigelös.
För att lyckas i rollen som enhetschef behöver du även ha hög integritet samt kunna fatta (snabba) beslut när verksamheten så kräver.
Som enhetschef ingår du i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp. Dessutom ska du vara intresserad av verksamhetsutveckling och inte rädas att kavla upp ärmarna och ha kul på jobbet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom dig en dialogutbildning när du blir tillsvidareanställd. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår aktiva personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värnar om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande mer än gärna få stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare. Vi vill inspirera dig med engagemang, välkomnande, trygghet och att framtidstro.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
Smedjebackens kommun arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.
Varmt välkommen med din ansökan!
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialist Malin Andersson (
[email protected]) så får du hjälp med din ansökan.
Kontaktinformation
Elisabet Zimmer, Förvaltningschef, 0240-660330,
[email protected]
Cecilia Blidberg Seppälä, Enhetschef Solgården ute, 0240-660364,
[email protected]
Minna Sjöström, Vision, 0240660341,
[email protected]
Arbetsplats
Jobsbovägen
777 33 Smedjebacken