Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet är förvaltningsmyndighet för frågor om fastighetsindelning, om grundläggande geografisk information och fastighetsinformation, om inskrivning enligt jordabalken och om geodetiska referenssystem. Lantmäteriet har även ett nationellt samordningsansvar för produktion, samverkan, tillhandahållande och utveckling inom området för geografisk information och fastighetsinformation (geodataområdet). Dessutom har Lantmäteriet tillsynsansvar över de 40 kommunala lantmäterimyndigheterna. Lantmäteriet bedriver även tjänsteexport inom sitt verksamhetsområde. Lantmäteriet ska tillgodose Försvarsmaktens behov av geografisk information och fastighetsinformation samt av råd och stöd i fråga om sådan information.
Verksamheten bedrivs i tre divisioner med ansvar för olika verksamhetsområden.
• Fastighetsbildning – ansvarar för fastighetsindelning, det vill säga fattar beslut om nya fastigheter och om ändring av existerande gränser, samt beslutar om samfälligheter, servitut, ledningsrätter och infrastrukturförrättningar.
• Fastighetsinskrivning – granskar, beslutar om och registrerar lagfarter, tomträtter, inteckningar, andra inskrivningsärenden och anteckningar i fastighetsregistrets inskrivningsdel samt beslutar om och tar in stämpelskatt och avgifter.
• Geodata – bygger upp och tillhandahåller geografisk information och fastighetsinformation.
Lantmäteriet finansieras till största delen av avgifter från kunder, och till ca 35 procent av statliga anslag och vissa övriga intäkter. Ramanslaget för 2025 är drygt 870 miljoner kronor och omsättningen är drygt 2 miljarder kronor årligen. Myndigheten finns på 50 orter och har ca 2 200 medarbetare varav ca 900 arbetar på huvudkontoret i Gävle. Myndigheten leds av en styrelse vars ledamöter utses av regeringen. Styrelsen ansvarar för myndighetens verksamhet. Generaldirektören har arbetsplats i Gävle och ingår som ledamot i styrelsen och är myndighetens chef.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har
• erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete för ökad effektivitet och kundnytta.
• goda kunskaper om samhällsbyggnadsprocessen och förstår behovet av tillförlitliga uppgifter om ägande och geografiska indelningar samt säker hantering av stora datamängder.
• erfarenhet av arbete med informationssäkerhet, IT-system och digitalisering.
• erfarenhet av att arbeta i en kunskapsorganisation.
• erfarenhet av att samverka med andra aktörer, både nationellt och internationellt samt inom offentlig och privat sektor.
• relevant akademisk utbildning.
• utöver svenska, goda kunskaper i engelska.
Du ska också ha förmåga att
• företräda myndigheten och kommunicera myndighetens uppgifter på ett tydligt och förtroendeingivande sätt såväl internt och externt, som nationellt och internationellt.
• vara kreativ och utvecklingsorienterad.
• skapa förutsättningar för en god intern styrning och kontroll samt en effektiv resursanvändning.
• leda en stor organisation med geografisk spridning.
• formulera tydliga visioner och mål samt strategiskt styra verksamheten mot resultat och de uppsatta målen.
• entusiasmera och motivera medarbetare.
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur.
• etablera och driva nätverk, skapa goda relationer och samverka utifrån myndighetens uppdrag.
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.
Det är meriterande om du har
• kunskaper om och erfarenhet av statsförvaltningen.
• erfarenhet från eller nära kontakter med näringslivet.
• kunskaper om EU och erfarenhet av internationellt arbete.
• erfarenhet av beredskapsarbete och/eller områden som är relevanta för totalförsvaret.
Övrigt
Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till generaldirektör och chef för Lantmäteriet. Anställningen är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före anställning. Generaldirektören är stationerad i Gävle.
Mer information
Mer information om befattningen lämnas Lina Martinson, enhetschef. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Michael Östervall, Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00.
Intresseanmälan
Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 14 februari 2025.
Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.