Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Bräcke diakoni är en hundraårig, idéburen stiftelse men också en innovativ välfärdsaktör.
Med över 50 verksamheter inom områdena hälsovård, funktionshinder och äldreomsorg. Som idéburen stiftelse har vi inga ägare och drivs först och främst av viljan om att göra skillnad, snarare än ekonomisk vinst. Det gör att vi kan tänka med hjärtat först. Idag är vi över 1200 medarbetare och fortsätter växa och utvecklas. Vi finns på ett flertal orter i Sverige med huvudkontor i Göteborg.
Vår Personligt Ombudsverksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser.
Läs mer om oss här: https://brackediakoni.se/bracke-personligt-ombud-goteborg/
Arbetsuppgifter
Som personligt ombud kommer ditt främsta uppdrag vara att tillsammans med den enskilde(uppdragsgivaren) kartlägga och formulera personens behov av t ex. vård, stöd och sysselsättning. Tillsammans med uppdragsgivaren arbetar du för att hen ska få sina önskemål, behov och lagliga rättigheter tillgodosedda. Ofta består en stor del av arbetet av att stötta uppdragsgivaren i kontakten med myndigheter och övrigt nätverk. Till vår hjälp i vårt dagliga arbete använder vi oss av arbetsmetoderna Empowerment och MI.
I rollen ingår även att identifiera systemfel och goda exempel hos eller mellan olika myndigheter och huvudmän samt att föra fram dessa på olika sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning t ex psykiatrisköterska, socionom, beteendevetare, socialpedagog, eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen från ditt tidigare arbetsliv. En förutsättning för arbetet är att du har goda kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service för målgruppen och god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Utbildning inom Empowerment och MI är meriterande.
Personliga egenskaper
Rollen ställer krav på självständighet och du behöver kunna fatta egna beslut. Därför är det viktigt att du är självgående och strukturerad. Du besitter en personlig mognad och har förståelse och ett stort engagemang för målgruppen och tror på människans egen förmåga till förändring. Då det är ett väldigt varierande arbete det är en förutsättning att du är flexibel, initiativrik och har förmåga till nytänkande. Det är av stor vikt att du har en god samarbetsförmåga och att du trivs med att arbeta både enskilt och i grupp.
Villkor
Tjänsten är en Särskild visstidsanställning under 6 månader. Det kan eventuellt finnas möjlighet till förlängning eller till fast anställning
Vi gör urval och håller intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Har du frågor vänligen kontakta verksamhetschef Anna-Lena Slibar
[email protected]