Arbetsbeskrivning
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.
Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Är du en kommunikativ och serviceinriktad ekonom som har ett sinne för ordning och reda och vill bidra till att säkerställa att leverantörsfakturor hanteras korrekt och effektivt? Då kan du vara vår redovisningsekonom!
Du blir en del av Ekonomienheten som är ett positivt, härligt och engagerat team på 12 medarbetare med kompetens inom redovisning, ekonomiuppföljning och ekonomistyrning. Ekonomienheten ansvarar för sammanställning och rapportering av SFV:s budget, prognoser och bokslut till ledningsgruppen och styrelsen samt till Ekonomistyrningsverket och Regeringskansliet. Till enhetens ansvarsområde hör också leverantör- och kundreskontra, ekonomimodell, redovisning, finansieringsfrågor samt rådgivning och stöd till organisationen i ekonomiska frågor.
Din roll
Som redovisningsekonom kommer du huvudsakligen att hantera myndighetens leverantörreskontra och ditt främsta arbetsredskap är vårt e-handelssystem och ekonomisystem. Rollen innebär att du dagligen distribuerar och hanterar fakturor i e-handelssystemet, följer upp leverantörsfakturor samt hanterar påminnelser med mera. Du har daglig kontakt med både medarbetare i verksamheten och leverantörer i olika frågor. I rollen ingår även uppföljning av leverantörsfakturor och beställningar genom stickprov. På enheten finns ytterligare en medarbetare som arbetar med leverantörsfakturor så arbetet sker i nära samarbete.
Du ger stöd och service till verksamheten kopplat till ansvarsområdet. Du kommer också samarbeta nära enheten Inköp eftersom flödet från beställning till faktura är tätt sammankopplat.
Din profil
Vi söker dig som har
• relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi
• har ett eller några års erfarenhet av att hantera leverantörsfakturor på en ekonomienhet/ekonomiavdelning.
• har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har jobbat i IT-stöden Visma Proceedo och Unit4 ERP (Agresso). Det är meriterande om du har erfarenhet av enklare redovisning som till exempel löpande bokföring och ombokningar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att hålla enklare presentationer och utbildningar inom ansvarsområdet och i de IT-stöd som du använder.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen har du ett strukturerat arbetssätt där du kan hantera hektiska perioder på ett konstruktivt sätt. Du behöver vara samarbetsorienterad och ha en hög nivå av serviceanda. Du är dessutom noggrann och gillar att dyka ner i detaljer där du reder ut oklarheter och hittar lösningar
Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning. SFV tillämpar 6 månaders provanställning.
För frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Mariette Molin tfn 010-478 75 87
Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se
Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs.
Sista ansökningsdag är 2025-01-08 och vi ser fram emot din ansökan och CV.
Välkommen till oss!