Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Fröknegårdskolan är en 4-9 skola som genomsyras av hög kompetens, arbetsmoral och glädje för sitt yrke och varandra. Det blir synligt genom att personalen alltid sätter elevernas behov i centrum och gör sitt yttersta för att eleverna ska lyckas. Hos oss har vi ett motto som är att delad glädje är dubbel glädje och delad börda är bara hälften så tung att bära. Med det arbetssättet så hjälps vi åt när det behövs kring elever, situationer etc och delar med oss från vår kompetens.
Våra elever älskar sin skola vilket syns i deras nyfikenhet, engagemang för att vilja lära sig och bemötandet av kamrater och personal.
Citat från elev: "På skolan finns det en stor mångfald av kulturer, etnicitet och härkomst. Det gör att man som utomstående lär sig om människors olikheter och att acceptera alla individer".
Som medarbetare på skolan är du en viktig vuxen i deras utveckling mot målen. Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Utifrån analyser på individ-, grupp- och organisationsnivå arbetar du handledande med fokus på grupp och organisation. Du bidrar aktivt till att kvalificerade samtal kring lärsituationer och utveckling av skolmiljön förs tillsammans med rektor, arbetslag och elevhälsoteam.
Du arbetar tillsammans med två specialpedagoger där ni planerar för insatser utifrån årskurserna 7-9. Du kommer ansvara för eleverna som går i åk 7 och följa dem till åk 9. Du kommer tillhöra vårt elevhälsoteam där vi gemensamt arbetar för elevernas bästa, såväl främjande som förebyggande. Du är en del i arbetslag 7 där ni arbetar för en ökad måluppfyllelse för eleverna.
Då du kommer arbeta tillsammans med två specialpedagoger i ett team, krävs samarbetsförmåga och flexibilitet. Vidare stödjer du pedagogerna i att strukturera sitt arbete i syfte att underlätta elevernas inlärningssituation. Med ett salutogent förhållningssätt bidrar du till att hälsofrämjande och förebyggande arbete bedrivs.
Att arbeta med frågor rörande inkludering och värdegrund ingår som en naturlig del i din arbetsvardag. Du arbetar för att undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön, utveckla alternativa lärmiljöer och lärverktyg.
I arbetet skapar du relationer såväl internt som externt som karakteriseras av ömsesidig respekt och förtroende och du möter eleverna där de befinner sig. Du engagerar, entusiasmerar och stimulerar eleverna till lärande och eget ansvar, samt leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete. På ett systematiskt sätt reflekterar du över och utvärderar det praktiska arbetet enskilt och tillsammans med andra. I arbetsuppgifterna ingår också att planera, prioritera och ta ansvar för sin egen tid och utveckling.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har lärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i åk 7-9 i grundskolan. Arbetet kräver också att du har specialpedagogexamen och erfarenhet av 3 års väl vitsordat arbete som lärare. Du har väl vitsordad förmåga att handleda och har du erfarenhet av undervisning som lärare i grundskola är det meriterande.
Vidare krävs god förmåga att omsätta verksamhetens uppdrag när det gäller elever i behov av särskilt stöd samt kunskap att anpassa arbetsmetoder och tillvägagångssätt till olika gruppers och individers förutsättningar. Givetvis är du väl förtrogen med aktuell specialpedagogisk forskning och har goda kunskaper avseende alternativa lärverktyg.
Du har god kunskap om och förmåga att arbeta utifrån rådande styrdokument. Du kan systematiskt reflektera över och utvärdera det praktiska arbetet enskilt och med andra. I rollen behöver du kunna använda digital teknik som redskap för att söka information, planera, kommunicera, presentera och dokumentera. Att utöva ett situationsanpassat lärande och ledarskap som bygger på att du sätter dig in i elevernas situation och värderingar och möter dem där de befinner sig hanterar du utan svårigheter. Du skapar relationer såväl internt som externt som karakteriseras av respekt och förtroende och kan engagera, entusiasmera, stimulera och stärka eleverna till lärande och eget ansvar.
Vi ser gärna att du har förmåga att se verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och att också integrera elevhälsans arbete i verksamheten. Förmåga att kunna planera och prioritera sin arbetstid på både kort och långsikt är en fördel liksom förmåga att dokumentera strukturerat och med god kvalitet. Du bör vara väl förtrogen med och kan leva upp till de yrkesetiska principerna för lärare.
För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen.
ÖVRIGT
Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.