Arbetsbeskrivning
På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag.
I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft – vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare.
Om tjänsten
I Norrtälje kommun finns det två enheter som arbetar med försörjningsstöd. Enheten förändring och integration arbetar med att skapa handlingsplaner mot självförsörjning. På enheten mottagning och ekonomiskt bistånd arbetar vi med att ta emot och utreda ansökningar om ekonomiskt bistånd. Vår mottagning tar emot och utreder ansökningar från de som för första gången ansöker om ekonomiskt bistånd. I vår ekonomigrupp arbetar socialsekreterare som utreder och handlägger de som regelbundet ansöker om ekonomiskt bistånd. Till stöd för enheten finns även handläggare som stöttar i handläggningen av bistånd och ansvarar för dödsboutredning, samt stöttar administratör.
Vi söker nu en handläggare till som tillsammans med oss vill vara en del i kedjan till vårt viktiga uppdraget att stötta kommunens invånare till en egen hållbar försörjning!
Arbetsbeskrivning
Som handläggare på ekonomiskt bistånd är du en viktig länk i kedjan mot vårt gemensamma mål att stötta kommunens invånare till att få en egen hållbar försörjning. Detta gör du främst genom att stötta socialsekreterare med handläggningen av ekonomiskt bistånd, men även att vid behov stötta enhetens administratör. Ett urval av de arbetsuppgifter tjänsten kan innebära:
• Kontrollera och handlägga digitala ansökningar om försörjningsstöd, oftast med stöttning av vår robot.
• Vid behov handlägga enklare pappersansökningar om försörjningsstöd.
• Vid behov stötta administratör, eller ersätta administratör vid frånvaro, vilket exempelvis kan innebära att skanna in handlingar, expediera beslut m.m.
• Eventuellt svara på frågor som kommuninvånare kan ha gällande sin ansökan.
• Eventuellt kontakt med andra myndigheter för kontroll av uppgifter.
• Handlägger dödsbon.
Utmaningarna
Socialförvaltningen strävar efter att ständigt utveckla sin verksamhet och på ekonomiskt bistånd har vi under längre period strävat efter en digital utveckling. Några av våra processer har varit digitala under längre tid, medan några nyligen har blivit digitala. En utmaning är dels att lära sig hur de digitala processerna och systemen fungerar.
Arbetsbelastningen på handläggningen skiftar över en månad där den mest intensiva perioden i arbetet är mellan den 15:e och till den sista i månaden då ansökningarna om försörjningsstöd kommer in. Det blir därmed en utmaning att härbärgera i de mer intensiva perioderna.
Vi är samhällets yttersta skyddsnät vilket gör att du kan komma att prata med invånare som befinner sig i stressade eller svåra situationer. Målgruppen är inte homogen och orsakerna till försörjningsproblematiken kan vara olika, allt från otillräcklig föräldrapenning, arbetslös, utförsäkrad från försäkringskassan, till ett skadligt bruk. Detta kan innebära en utmaning i samtal med invånare.
Kvalifikationer
För den här tjänsten krävs att du har avslutad gymnasieexamen samt 60 högskolepoäng inom relevant område, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömmer likvärdig. Det är även meriterande om du har kunskap om ekonomiskt bistånd, arbetat i verksamhetssystemet Lifecare, eller erfarenhet av handläggning sen tidigare.
Som person är du strukturerad, kan planera ditt arbete väl och arbetar självständigt. Du är även stabil och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt. Du ser positivt på uppkomna problem genom att vara lösningsorienterad. På grund av den tidsbegränsade anställningens natur krävs även att du är snabblärd. Du har ett gott bemötande mot kollegor och invånare. Du bör trivas i digitala miljöer.
Till sist tycker du att det är roligt att gå till jobbet!
Om arbetsplatsen
På enheten arbetar en enhetschef, två gruppledare, nio socialsekreterare, två handläggare och en administratör. Vår arbetsplats ligger centralt i Norrtälje, nära till busskommunikationer. Som anställd får du tillgång till en träningslokal. Vi erbjuder närvarande arbetsledning i ett välfungerande kollegialt arbetsklimat.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning
Anställningsform
Heltid.
Tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Tillträde omgående, eller enligt överenskommelse.
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Om oss
Vi är Norrtälje – en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle.
Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil – lokalt liv
Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad.
Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.
Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.