Traineeprogram Epic Owner/Business analyst Sundbyberg
Skicka ansökan 45 dagar kvar
Analytiker Epic Owner Business Analyst
45 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Som trainee hos oss är du med och bygger it-lösningar som är en del av grunden för ett fungerande samhälle. Vi söker dig som är nyexaminerad och vill utvecklas tillsammans med oss. Vi skapar möjligheter och förutsättningar – resten är upp till dig. Var med och gör samhället möjligt! Om jobbet Som trainee inom Värdeerbjudande och tjänst ingår du i vår enhet och kommer jobba med styrning uppföljning och framtagande av nya tjänster och initiativ. I nära samverkan med verksamheten levererar teamen färdiga lösningar som förenklar för miljontals privatpersoner och företag. Våra system bidrar till ett väl fungerande samhälle genom att skapa förutsättningar för bland annat beskattning, folkbokföring, demokratiska val, brottsbekämpning och internationella samarbeten. Skatteverkets it-traineeprogram är inne på sitt fjärde år och vi planerar nu för nästa start där vi vill anställa upp emot 25 traineer på sju olika orter. Under programmet får du kunskap om Skatteverketsverksamhet och bygger på din erfarenhet. Du har en individuell utvecklingsplan som följs upp och revideras under programperioden så att du kan skapa det bästa upplägget utifrån dina förutsättningar och verksamhetens behov. Du har en erfaren mentor som stöd och bollplank. Traineeprogrammet pågår 12 månader och din vardag består av praktik, utbildning, temadagar och workshops, parallellt med att du jobbar i teamet. Programmets upplägg är noga framtaget för att du ska ha den bästa starten på din karriär. Självklart inleds programmet med en kick-off. Ta chansen att bli vår nästa Epic owner/Business analyst och ta del av en spännande resa fylld med variation och utmaningar! I denna dynamiska roll får du möjlighet att leda egna och gemensamma initiativ och vara den centrala figuren som binder samman vårt arbete. Du kommer att bidra till att utveckla och förnya våra leveranser och arbetsmetoder, både genom samarbete i team och genom självständigt arbete. Här krävs det att du har ett starkt eget driv och en förmåga att se och lösa komplexa problem på innovativa sätt. Vi söker dig som är strukturerad, modig och nyfiken. Du vågar utforska nya perspektiv och ser möjligheter där andra ser hinder. Din förmåga att skapa förståelse för förändringens varför och driva utvecklingen framåt är avgörande för vår framgång. På vår omfattande IT-avdelning, med nära 1500 engagerade kollegor, har du inte bara möjlighet att växa och utvecklas professionellt utan även att göra skillnad för samhället. Vi värdesätter balans i livet och erbjuder därför flexibel arbetstid för att säkerställa att du kan kombinera arbete med fritid på bästa sätt. Kom och bli en del av vårt inspirerande team där dina idéer och initiativ verkligen gör skillnad! Du tillhör Värdeerbjudande och tjänstestyrningsområde på it-avdelningen, med placering i Sundbyberg. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: -  vara en teamspelare och se till både gruppens och din egen prestation - kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och göra avgränsningar - ha förmågan och viljan att lära dig nya saker och att kunna tänka om när det behövs - vara nyfiken, gilla utmaningar och ha förmågan att driva din egen och verksamhetens utveckling framåt - uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och kommunicera på ett engagerande sätt. Du ska även ha: - en pågående eller nyligen avslutad utbildning inom it  (minst 180 hp) från högskola eller universitet med examen från år 2023 eller framåt, dock senast augusti 2025 - erfarenhet inom it management från studietiden - erfarenhet inom företagsekonomi från studietiden - erfarenhet inom systemutveckling från studietiden. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. På https://skatteverket.se/traineeprogram kan du läsa mer om programmet. Under julledigheten finns vi tillgängliga för eventuella frågor från vecka 2, vänligen maila hr-specialist Maria-Claudia, [email protected]. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare