Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Resursteamen barn och ungdom är en del av Socialförvaltningens avdelning för socialt stöd och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser relaterade till barn och unga som är placerade.
Resursteamen barn och ungdom består av Familjehem Stockholms stad, Stockholm stads jourhemsverksamhet och Skolfam. Inom dessa områden finns flera verksamheter så som Rekrytering och utbildning av jour- och familjehem, Mentorsfamiljer, Externa jourhem, Duvnäs Föräldrastöd, FIA utbildningar samt Tolkning och handledning av jour- och familjehem. Två verksamheter har sina lokaler på Södermalm, de resterande finns i Farsta centrum.
Då vi står inför utveckling av verksamheterna utökar vi med en ny tjänst som familjehemsinspektör med ansvar för utredning av jourhem främst via privata leverantörer. Du kommer att ingå i arbetsgruppen som ansvarar för rekrytering, utredning och utbildning av jour- och familjehem.
Vi erbjuder
En arbetsplats som är i ständig utveckling och där du ingår i en arbetsgrupp med lång erfarenhet av rekrytering, utredning och utbildning av jour- och familjehem.
Vi erbjuder dig även:
friskvårdsbidrag
flexibel arbetstid
vinter- och sommararbetstid
möjlighet till semesterväxling
Läs gärna mer om våra förmåner här: Förmåner för medarbetare - Stockholms stad (jobba.stockholm)
Din arbetsplats är belägen i Farsta centrum, nära tunnelbanan.
Din roll
Du kommer tillsammans med dina kollegor i arbetsgruppen att ha ansvar för utredning av jourhem, främst via privata leverantörer. Du utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och sätter värde i en evidensbaserad praktik.
Arbetet är till stor del administrativ då vi hanterar privata leverantörers utredningar av jourhem. Du kommer åka på hembesök och genomföra utredande samtal. Du kommer också att sammanställa information som du inhämtat till den utredning som ligger till grund för att bedöma familjens allmänna lämplighet som jourhem. Du behöver känna dig bekväm med att hantera en stor mängd information för att sedan sammanställa i en utredning.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med upphandlingsenheten hos socialförvaltningen, privata leverantörer inom ramavtal för jourhemsinsatser och kollegor på enheten. Du månar om att ge en god service och kan förmedla bedömningar och beslut till på ett lättförståeligt sätt.
I arbetsgruppen, som består av en gruppledare, sex familjehemsinspektörer och en administrativ assistent, bedrivs även rekrytering av och utbildning till jour- och familjehem samt utredningar av jourhem i egen regi.
Vi söker dig som kan bidra med idéer och nytänkande, då vi ständigt utvecklar verksamheten. Tillsammans med dina kollegor kommer du att vara en drivande kraft i arbetet framåt.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:
aktualisera och handlägga ärenden
genomföra utredande samtal med jourhem
inhämta information, göra bedömningar och sammanställa utredningar
ha kontakt med privata leverantörer av jourhemsinsatser
erbjuda stöd till stadsdelsförvaltningarna
Din kompetens och erfarenhet
Arbetet som familjehemsinspektör kräver att du har förmåga och tycker om att självständigt och strukturerat planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du trivs med att arbeta tillsammans med kollegor och vara en del av ett team. Du är serviceinriktad, trivs med att samverka med andra professioner och kan på ett lyhört sätt relatera till andra. Du visar förståelse och respekt för människors olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet.
Du tycker om att hantera en stor mängd information för att sedan strukturera det till färdiga underlag för stadsdelsförvaltningarna att ta del av. Du är bra på administration och ser det som nödvändigt för ett gott arbete och slutresultat.
För denna tjänst krävs att du har:
socionomexamen
B-körkort
minst tre års aktuell erfarenhet av myndighetsutövning, området barn och unga
utbildning och/eller erfarenhet av att utreda jour- och familjehem
goda kunskaper om placerade barns behov
goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
arbetslivserfarenhet från Stockholms stad
erfarenhet av arbete med jourhem och familjehem
god kunskap och erfarenhet av arbete med ramavtal
relevant vidareutbildning inom området
Övrigt
Då tjänsten är en utökning tillsätts den under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.