DOZ Apotek letar nu efter nästa stjärna till rollen som Kategori- och kampanjansvarig online till vårt kontor i Stockholm.
Som Kategori- och kampanjansvarig online ansvarar du för att planera, genomföra och optimera aktiviteter för att driva trafik, engagemang och försäljning via våra e-handelskanaler. Du kommer att arbeta nära med tvärfunktionella team för att utveckla och implementera integrerade strategier som är i linje med affärsmål och förbättrar den övergripande kundupplevelsen.
Ansvarsområden
• Sätta upp mål och strategier online för utvalda kategorier.
• Utveckla och genomföra kampanjer och andra marknadsföringsaktiviteter för att driva försäljning, kundförvärv och engagemang via våra e-handelskanaler.
• Övergripande försäljning- och resultatansvar för utvalda kategorier online.
• Samarbeta med interna och externa team som marknad, sortiment & inköp, byråer och partners för att optimera kampanjer och säkerställa att de är i linje med affärsmålen.
• Hantera alla aspekter av kampanjgenomförandet, inklusive kampanjuppsättning, prissättning, trafikanskaffning, målgrupper, kreativ utveckling, merförsäljning och budgetallokering.
• Övervaka konkurrenter, kampanjutfall och analysera nyckeltal för att identifiera möjligheter till förbättring.
• Genomföra A/B-tester och experiment för att optimera kampanjelement som annonskreativ, målgruppskriterier och budskap.
• Tillhandahålla regelbundna rapporter och insikter till intressenter om kampanjprestanda, framgångar, utmaningar och rekommendationer för förbättring.
• Hålla sig uppdaterad om branschtrender, nya teknologier och bästa praxis inom e-handelsmarknadsföring för att driva innovation och kontinuerlig förbättring.
• Bidra med förbättringsförslag kring sortimentet online
• Bidra till utveckling och optimering av funktioner kopplade till e-handeln.
• Påverka lönsamheten genom t.ex. kick-back och Joint Marketing.
• Ge input på prognoser till Supply Chain Manager.
• Point of contact för kundservice och andra intressenter vilket bland annat innebär att informera inför kampanjstart, följa upp och förbättra utifrån kundfeedback samt att svara på frågor gällande kampanjer.
Erfarenhet & kompetens
• Stark erfarenhet av att driva försäljning samt att sätta upp strategier online.
• Bevisad erfarenhet av att driva och sätta upp framgångsrika marknadsföringskampanjer för att driva mätbara affärsresultat.
• Behärskning av analystjänster som Google Analytics eller liknande verktyg.
• Erfarenhet av att arbeta i e-handelsplattformar (Content Management System).
• Erfarenhet av budgethantering och ROI-optimering.
• Erfarenhet av digitala marknadsföringsverktyg och plattformar.
• Minst 3 års erfarenhet av liknande roll.
Personliga egenskaper
• Utmärkta kommunikationsfärdigheter med förmågan att effektivt samarbeta med tvärfunktionella team och kommunicera komplexa idéer till intressenter på alla nivåer.
• Starka analytiska färdigheter med förmågan att tolka data, dra insikter och fatta datadrivna beslut.
• Utmärkta projektledningsfärdigheter med förmågan att på egen hand driva initiativ, prioritera uppgifter, hantera tidslinjer och uppfylla deadlines i en snabbrörlig miljö.
Du delar dessutom DOZ Apoteks värderingar: Tillsammans, Nytänkande, Ansvar, Respekt, Kunden i centrum.
Vi erbjuder
Hos oss på DOZ Apotek får du vara med om ett spännande kapitel då vi är en starkt växande aktör inom apoteksbranschen i Sverige. Vi erbjuder en marknadsmässig lön, trevliga kontorslokaler vid Södra station och härliga kollegor!
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillämpad provanställning på 6 månader. Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Senast ansökningsdag 31 januari 2025. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår e-handelschef Tobias Hanner, [email protected]
Välkommen in med din ansökan!