Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Vill du göra skillnad i Stockholmarnas vardag, och jobba i en spännande och växande stadsdel? Hos oss får du utvecklas och växa med uppgiften. Vi arbetar för att hitta nya innovativa arbetssätt för ett hälsosamt och meningsfullt åldrande. Till stöd för detta har vi ett innovationscentrum med framstående välfärdsteknik inom vård och omsorg. Tillsammans arbetar vi för att vara ett stadsdelsområde i en trygg stad att växa upp, leva och att åldras i.
Vilka är vi?
Beställarenheten för stöd och service till personer med funktionsnedsättning och socialpsykiatri består av 40 medarbetare och vi är organiserade i tre olika specialiserade grupper, socialpsykiatri, funktionsnedsättning barn och unga och funktionsnedsättning vuxen.
Enheten är bemannad med en enhetschef, två biträdande enhetschefer, 30 biståndshandläggare, 2 administrativa biståndshandläggare, 4 administrativa assistenter och en uppsökare.
Varför ska du söka jobb hos oss?
Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi kännetecknas av struktur, god trivsel och intresse för utvecklingsarbete. Vi har t.ex. arbetsgrupper för MI, personlig assistans, våld i nära relation och övrig regelbunden metodutveckling på enheten. Som ny medarbetare får du två mentorer. I vår grupp har vi höga ambitioner, vi vill hela tiden utvecklas och bli ännu bättre på det vi gör. Det nära ledarskapet präglas av prestigelöshet och hög tillit till medarbetarna med hög delaktighet och möjlighet till inflytande. Nu när en av våra ordinarie medarbetare går på tjänstledighet söker vi dig!
Arbetsbeskrivning
Som socionom har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som biståndshandläggare inom funktionsnedsättning är betydelsefullt och mångfacetterat.
Du kommer att arbeta med vuxna som är i behov av stödinsatser i sin vardag. Med den enskildes behov i centrum utreder handläggaren behov av insatser enligt LSS och SoL samt följer upp beslutade insatser. I arbetet ingår att möta den sökande och dennes anhörig samt att samverka med andra aktörer. I arbetet ingår även att du deltar i utvecklingsarbete inom enheten. Utredningsarbetet utförs med stöd av utrednings- och uppföljningssystemet DUR. Du ska genomföra utredningar som är rättssäkra och det ingår även att skriva yttranden utifrån rättspraxis. Fakturahantering ingår i arbetsuppgifterna.
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:
Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.
Erfarenhet av målgruppen/biståndsbedömning
Mycket god datavana
Mycket goda kunskaper i svenska både skriftligt och muntligt.
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av målgruppen
Språkkunskaper i annat än svenska och engelska
Att du har introducerat andra medarbetare, tex som mentor
Kunskaper i MI
Som person är du trygg, flexibel, strukturerad, tydlig och har lätt för att samarbeta. Du har ett respektfullt bemötande mot såväl kollegor, brukare, anhöriga och samarbetspartners. Du bidrar aktivt till en god arbetsmiljö på enheten.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.