Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten i Salem består av en mottagningsgrupp, en utredningsgrupp (0–18/21 år), familjehemsvård samt familjerätt. Grupperna stöds av två gruppledare, en enhetschef och en administratör. Totalt är vi 18 medarbetare som arbetar i en öppen och stöttande arbetsmiljö, där samarbete över gruppgränser är en självklarhet. Vi fokuserar på att utveckla verksamheten gemensamt och värdesätter ett nära och tillgängligt ledarskap. För våra medarbetare erbjuder vi även egna kontorsrum för en trivsam arbetsmiljö.
Familjeenheten i Salems kommun arbetar för att leda utvecklingen inom socialtjänsten och anpassa vår verksamhet enligt den nya socialtjänstlagen. Som del av vårt team får du möjlighet att utveckla och förverkliga moderna arbetssätt som svarar mot dagens behov hos barn och unga. Vår målsättning är att skapa en flexibel och hållbar socialtjänst genom tidiga insatser, stöd och samverkan med fokus på barnens bästa.
Arbetsbeskrivning
I rollen som socialsekreterare inom barn och unga (0-21 år) ansvarar du för att bedöma och säkerställa skydd och stöd för barn och ungdomar i utsatta situationer. Ditt arbete innefattar att utreda behov, besluta om insatser enligt SoL och LVU, samt följa upp stödåtgärder för att trygga barnens säkerhet och utveckling. Tjänsten innebär nära samarbete med barn, ungdomar, deras familjer, skolor, hälso- och sjukvård samt andra myndigheter, samtidigt som du ansvarar för att dokumentera och rapportera noggrant enligt lagens krav.
Är du intresserad av att vara med i ett engagerat team som tillsammans driver och formar framtidens socialtjänst? Ansök till Familjeenheten i Salems kommun och bidra till att bygga en verksamhet redo att möta morgondagens utmaningar och möjligheter.
Kvalifikationer
Vi söker en person med socionomexamen i enlighet med Socialstyrelsens riktlinjer SOSFS 20014:7 för arbete med barn. Du ska ha kunskaper inom aktuell sociallagstiftning, gärna med arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten. B-körkort är ett krav.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av handläggning inom socialtjänstens myndighetsutövning, liksom kunskaper och erfarenheter av att arbeta med BBiC (Barns behov i centrum) och Treserva.
Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, ta egna initiativ och vara lyhörd mot både dina kollegor men även mot dem du möter i tjänsten. Du ska ha ett genuint intresse för barn och unga samt deras föräldrar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Giltigt utdrag ur belastningsregistret krävs före anställning. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat friskvårdsbidrag och friskvårdtimme där verksamheten tillåter.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse. Sista ansökningsdatum 2025-01-02. För facklig representation, kontakta Salem kommuns växel; 08-532 598 00.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.